close
تبلیغات در اینترنت
جایگاه اقتصادی زن در اسلام

موضوعات سایت
ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان
دعاهای روزانه ی ماه مبارک رمضان دعاهای روزانه ی ماه مبارک رمضان
حجاب و ماه رمضان حجاب و ماه رمضان
شب های قدر شب های قدر
اخبار اخبار
اخبار حجاب اخبار حجاب
اخبار سایت اخبار سایت
حجاب حجاب
هرم عفاف از حیا تا حجاب هرم عفاف از حیا تا حجاب
یک واجب فراموش شده یک واجب فراموش شده
حجاب امری دینی یا طائفه ای حجاب امری دینی یا طائفه ای
رابطه عفاف و حجاب رابطه عفاف و حجاب
مفهوم،فلسفه و فواید حجاب مفهوم،فلسفه و فواید حجاب
تاریخچه حجاب تاریخچه حجاب
تاریخچه حجاب در اسلام تاریخچه حجاب در اسلام
تاریخچه حجاب در ادیان تاریخچه حجاب در ادیان
حجاب در نزد رومیان حجاب در نزد رومیان
پوشش زن در ادیان الهی پوشش زن در ادیان الهی
حجاب در آیینه ی تاریخ حجاب در آیینه ی تاریخ
پوشش زن در ایران پوشش زن در ایران
پوشش زن در ایران 2 پوشش زن در ایران 2
پوشش زن در ایران 3 پوشش زن در ایران 3
پوشش زن در ایران 4 پوشش زن در ایران 4
حجاب در قرآن حجاب در قرآن
اقسام حجاب در قرآن اقسام حجاب در قرآن
چارچوب اسلامی حجاب چارچوب اسلامی حجاب
زنان الگو از نظر آیات قرآن زنان الگو از نظر آیات قرآن
حداقل و حداکثر پوشش در قرآن حداقل و حداکثر پوشش در قرآن
حریم عفاف حریم عفاف
راهکار های قرآنی راهکار های قرآنی
حجاب در ادیان حجاب در ادیان
حجاب در آیین یهود حجاب در آیین یهود
حجاب در آیین مسیحیت حجاب در آیین مسیحیت
حجاب در آیین زرتشت حجاب در آیین زرتشت
حجاب در اندیشه معصومین حجاب در اندیشه معصومین
حجاب در سیره حضرت زهرا حجاب در سیره حضرت زهرا
حجاب در نزد حضرت فاطمه (س) حجاب در نزد حضرت فاطمه (س)
چهل حدیث درباره پوشش چهل حدیث درباره پوشش
حجاب از نظر امام صادق (علیه السلام) حجاب از نظر امام صادق (علیه السلام)
حجاب از نظر حضرت محمد(ص) حجاب از نظر حضرت محمد(ص)
حجاب از نظر على (ع ) حجاب از نظر على (ع )
حجاب در خانواده حجاب در خانواده
زن مسلمان و حجاب زن مسلمان و حجاب
نقش خانواده در توسعه فرهنگ حجاب نقش خانواده در توسعه فرهنگ حجاب
حدود پوشش نزد محارم حدود پوشش نزد محارم
نشاط در خانواده نشاط در خانواده
حجاب در جامعه حجاب در جامعه
آثار اجتماعی حجاب در جامعه آثار اجتماعی حجاب در جامعه
حجاب و امنیت اجتماعی حجاب و امنیت اجتماعی
حجاب و سلامت فردی و اجتماعی حجاب و سلامت فردی و اجتماعی
استفاده همگانی ممنوع استفاده همگانی ممنوع
بد حجابی در نگرش جامعه شناسی بد حجابی در نگرش جامعه شناسی
حجاب ضامن امنیت اجتماعی حجاب ضامن امنیت اجتماعی
عفاف جامعه در دست حجاب عفاف جامعه در دست حجاب
فواید حجاب در جامعه فواید حجاب در جامعه
نقش حجاب در ایمن سازی جامعه نقش حجاب در ایمن سازی جامعه
حجاب در آیین نظرات حجاب در آیین نظرات
نظر امام خمینی (ره) نظر امام خمینی (ره)
نظر روانشناسان نظر روانشناسان
بانوی مسلمان کووزبی بانوی مسلمان کووزبی
بانوی مسلمان استرالیایی بانوی مسلمان استرالیایی
بانوی مسلمان ژاپنی بانوی مسلمان ژاپنی
بانوی مسلمان روسی بانوی مسلمان روسی
بانوی مسلمان آلمانی بانوی مسلمان آلمانی
بانوی مسلمان امریکایی بانوی مسلمان امریکایی
گفتگو با جامعه شناس ترک گفتگو با جامعه شناس ترک
نظر امام خامنه ای نظر امام خامنه ای
نظر افراد دیگر(مستند) نظر افراد دیگر(مستند)
حجاب در وصیت شهیدان حجاب در وصیت شهیدان
کشف حجاب کشف حجاب
ماجرای کشف حجاب ماجرای کشف حجاب
زوایایی از پدیده کشف حجاب زوایایی از پدیده کشف حجاب
پیامدهای کشف حجاب پیامدهای کشف حجاب
کشف حجاب در کلام امام خمینی کشف حجاب در کلام امام خمینی
پرسش و پاسخ پرسش و پاسخ
آیا پوشیدن مانتو،شلوار و مقنعه برای زن بهتر نیست؟ آیا پوشیدن مانتو،شلوار و مقنعه برای زن بهتر نیست؟
آیا میدانید برهنگی از کجا آمد؟ آیا میدانید برهنگی از کجا آمد؟
حجاب و پاسخ به شبهات حجاب و پاسخ به شبهات
حد حجاب برای خانمها در قرآن و روایات حد حجاب برای خانمها در قرآن و روایات
آیا حجاب برتر یعنی چادر؟ آیا حجاب برتر یعنی چادر؟
یک سوال و جواب؟؟؟؟ یک سوال و جواب؟؟؟؟
حجاب را چگونه تعریف میکنید؟ حجاب را چگونه تعریف میکنید؟
خواهرم نماز نمی خواند و حجابش را رعایت نمیکند خواهرم نماز نمی خواند و حجابش را رعایت نمیکند
چرا خانمها باید حجاب داشته باشند؟ چرا خانمها باید حجاب داشته باشند؟
آیا برای اینکه حجاب کامل داشت حتما باید چادر سر کرد؟ آیا برای اینکه حجاب کامل داشت حتما باید چادر سر کرد؟
آیا در زمان امام علی حجاب آزاد بود؟ آیا در زمان امام علی حجاب آزاد بود؟
بر اساسی خانمها باید حجاب داشته باشند؟ بر اساسی خانمها باید حجاب داشته باشند؟
آیا مسئولیت حجاب زن با شوهرش است یا باید تابع او باشم؟ آیا مسئولیت حجاب زن با شوهرش است یا باید تابع او باشم؟
پرسش و پاسخ پرسش و پاسخ
آموزش عمومی آموزش عمومی
آموزش برش چادر سنتی آموزش برش چادر سنتی
برش و دوخت چادر ملی برش و دوخت چادر ملی
آموزش بستن شال آموزش بستن شال
طرز شستن چادر مشکی طرز شستن چادر مشکی
آموزش برش و دوخت چادر شالدار آموزش برش و دوخت چادر شالدار
آموزش بستن روسری آموزش بستن روسری
دوخت چادر مقنعه بنددار دوخت چادر مقنعه بنددار
احکام حجاب احکام حجاب
احکام حجاب احکام حجاب
روابط با نامحرم روابط با نامحرم
تحلیل جرم بد حجابی تحلیل جرم بد حجابی
حدود پوشش در فقه اسلام حدود پوشش در فقه اسلام
معیار های اسلامی پوشش زنان معیار های اسلامی پوشش زنان
حکم پوشیدن لباس های تنگ در مقابل محارم حکم پوشیدن لباس های تنگ در مقابل محارم
پیامک حجاب پیامک حجاب
پیامک حجاب پیامک حجاب
ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان
بخش اول بخش اول
بخش دوم بخش دوم
بخش سوم بخش سوم
گالری حجاب گالری حجاب
گالری تصویری گالری تصویری
گالری ویدیویی گالری ویدیویی
کتاب کتاب
معرفی کتاب معرفی کتاب
کتاب همراه کتاب همراه
کتاب کامپیوتری کتاب کامپیوتری
مقالات مقالات
مقالات عفاف و حجاب مقالات عفاف و حجاب
تبیین نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی تبیین نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی
زن،سبک زندگی دینی زن،سبک زندگی دینی
زن،مدیریت مصرف در خانه زن،مدیریت مصرف در خانه
زن،ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی زن،ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی
زن،حمایت از کالای داخلی زن،حمایت از کالای داخلی
زن،خودباوری و تولید ملی زن،خودباوری و تولید ملی
آرشيو مطالب

لینکستان
فروشگاه اینترنتی
حجاب فاطمی
فیلمدرس های طبقه بندی شده زبان
فروشگاه حجاب
صالحین شهدای کوهانی
فروشگاه اینترنتی ایران حجاب
سایت جملات زیبا و حکیمانه
وبسایت تخصصی و آموزشی حسابداری
اسرا عفاف
هیئت مکتب العباس(ع)
انجمن کتابخانه عارف
مفاتیح
دلپریزاد
طنین یاس
تبیان زنجان
دلـتادانلود
مذهبی-دینی
سلحشوران آریا
آنتی ماسون
سایت بیت الذاکرین
در جستجوی واقعیت
حسینیه اعظم زنجان
ورود بسیجی ها ممنوع
پایگاه خبری مهر زنجان
بسم الله الرحمن الرحیم
پایگاه خبری زنجان ارزشی
حجابم تاج بندگی من است
ஐمثبت هاي باحجابஐ
پایگاه فرهنگی عفاف و حجاب
گروه نرم افزاری یا مهدی (عج)
امید شیعیان خواهد امد غم مخور
پایگاه فناوری اطلاعات مضفریان
جاستین بیبر عروسک صهیونیسم
انجمن علمی دانشجویی مدریــک
کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان
سامانه جامع مشاوره و عفاف و حجاب
فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب حریم ریحان
بانک جامع اطلاعاتی مقالات طلاب حوزه علمیه صاحب الزمان اصفهان

پایگاه رسمی عفاف و حجاب پایگاه رسمی عفاف و حجاب پایگاه رسمی عفاف و حجاب
آرشیو لینک ها ارسال لینک
جستجو

جستجو گر پیشرفته سایت





جایگاه اقتصادی زن در اسلام

قبل از ظهور اسلام، زنان به طور معمول از نظر اقتصادی سهمی در جامعه و در میان خاندان خود نداشتند و از حق ارث محروم بودند. در زمان جاهلیت نه تنها به زنان ارث نمی‌دادند؛ بلکه با توجه به آیه (یا أیّهَا الّذینَ آمَنُوا لا یَحِلُّ لَکُمْ أنْ تَرِثُوا النِّساءَ کَرْهً )(14)؛ خود آن‌ها را هم مانند سایر اموال متوفی به ارث می‌بردند.

این سنت جاهلی حتی امروز هم در قانون مدنی برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه که قانون اساسی‌اش جزء کامل‌ترین قوانین اروپایی است، دیده می شود که اداره کلیه اموال زن اعم از اینکه قبل از پیمان زناشویی تحصیل شده یا پس از آن، به مرد محول گردیده است.(15)

 در مبانی اسلامی اصل استقلال مالی زن و اختیار اداره و تصرف او در اموال خود از اصول مسلم فقه شیعه است که بر ادله ذیل استوار شده است:

 

 الف) آیات قرآن

(لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمّا اکْتَسَبْنَ )(16)

(لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمّا تَرَکَ الْوالِدانِ وَ اْلأقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمّا تَرَکَ الْوالِدانِ وَ اْلأقْرَبُونَ )(17)

شأن نزول آیات فوق مربوط به مسائل مالی زنان و مردان است. پس از نزول آیه ارث، زمزمه‌هایی به وجود آمد و زنان آرزو می‌کردند که مثل مردان سهم بیشتری می‌بردند.

 از این‌رو خواست خود را نزد پیامبر(ص) بیان نمودند و در همین زمان این آیه نازل شد و خداوند ضمن نهی از چنین درخواست‌هایی، فرمود: «مردان و زنان هر کدام از کوشش و تلاش و موقعیت خود بهره‌ای دارند. خواه موقعیت طبیعی باشد (مانند تفاوت دو جنس با یکدیگر) یا تفاوت به خاطر تلاش و کوشش‌های اختیاری باشد».(18)

 

 ب) قاعده تسلیط

قاعده «الناس مسلطون علی اموالهم» که به قاعده تسلیط معروف گشته است، از قواعد پذیرفته شده نزد فقهای شیعه می‌باشد.

 کلمه «الناس» به معنای همه مردم، اعم از زن و مرد است؛ زیرا «ال» آن از نوع استغراقی است و افاده عموم می‌کند. از این قاعده چنین استفاده می‌شود که همه مردم اعم از زن و مرد نسبت به اموال خود، حق هر گونه تصرفی را دارند و در این حال هیچ تمایزی بین زن و مرد نیست.

علاوه بر این قاعده، روایاتی نیز وجود دارد که بر استقلال اقتصادی زنان دلالت می‌کند؛ مانند «لایحِلُ مالُ امرءٍ مُسلمٍ إلا بِطیبٍ مِن نَفسِهِ(19)؛ تصرف در مال شخص مسلمان بدون رضایت او جایز نیست».

 این روایت دلالت بر یک قاعده عام دارد و آن، اینکه در اموال هیچ‌کس ـ اعم از مرد یا زن ـ نمی‌توان بدون رضایت او تصرف کرد؛ بنابراین تا وقتی که تخصیصی وارد نشده است که به شوهر اجازه تصرف در اموال زن را بدهد، طبق این قاعده مرد حق هیچ گونه دخالتی در اموال زن را ندارد.

 همچنین اسلام با تشریع سهم الارث، مهر و نفقه و حق مطالبه اجرت در مقابل کارهای خانگی، بر استقلال اقتصادی زن نیز تأکید کرده و مردان را موظف به رسمیت شناختن این حقوق نموده است؛ حتی در روایات ادا نکردن حقوق زنان از جمله مهریه، نوعی دزدی به شمار رفته است.(20)

در انواع مختلف حقوق، مالکیت و استقلال در تصرف اموال منقول و غیر منقول سایر شئون تابعه آن از تجارت، عطیه و بخشش، رهن، قرض، صلح، شرکت، مضاربه و سرمایه گذاری، حواله، کفالت، وقف، قوانین افلاس و محجوریت، اجاره، کشاورزی و مزارعه، باغداری، مساقات، ضمان، عاریه، وصیت و واگذاری اموال به اشخاص، شفعه، قراردادهای بازرگانی و غیر آن، جعاله و احیای اموات، برای زنان و مردان تبعیضی وجود ندارد و آنان در این حقوق مساوی اند.(21)

 

 ادله جواز اشتغال زنان

به دنبال اثبات استقلال اقتصادی زن در اسلام و بررسی دیدگاه اسلام در زمینه اشتغال زنان و حضور آنان در اجتماع که بستر شکل‌گیری اشتغال آن‌ها می‌باشد به ذکر برخی از آیات و روایات مربوط به آن می‌پردازیم که از آن‌ها می‌توان به جواز فعالیت‌های اقتصادی زنان و شرایط و ویژگی‌های آن پی‌برد.

 

 الف) قرآن‌کریم

خداوند، در سوره قصص از دختران حضرت شعیب(ع) نام می برد که به کار چوپانی اشتغال داشته اند. آن‌ها به علت کهولت سن پدر، جایگزین او در کار نگهداری از گوسفندان شده بودند که برای سیراب نمودن گوسفندان خود نیز همیشه تا پایان کار دیگر چوپانان صبر می کردند و سپس به گوسفندان خود آب می دادند:

 (قالَتا لا نَسْقی حَتّی یُصْدِرَ الرِّعاءُ )(22)؛ «گفتند ما آن‌ها را آب نمی دهیم تا چوپان‌ها همگی خارج شوند». دختران حضرت شعیب(ع) به دلیل عفاف و تحجب خود تا پس از رفتن چوپانان مرد، از سیراب نمودن گوسفندان خودداری می کردند تا اینکه حضرت موسی(ع) گوسفندان آن‌ها را سیراب نمود.

 آن دو این داستان را برای پدرشان بازگو کردند و حضرت شعیب(ع) تصمیم گرفت برای جبران خدمت موسی(ع) او را به خانه اش دعوت کند؛ به همین منظور یکی از دختران خود را به نزد موسی(ع) فرستاد: (فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشی عَلَی اسْتِحْیاءٍ )(23)؛ «پس یکی از آن دو به سراغ او آمد، در حالی که در نهایت حیا گام بر می‌داشت».

خداوند در بیان این آیات، به خوبی کیفیت حضور زنان در اجتماع و برخورد با مردان بیگانه را تشریح کرده است.

در آیه دیگری نیز آمده است:

(فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ فیما فَعَلْنَ فی أنْفُسِهِنّ بِالْمَعْرُوفِ )(24)؛ «باکی بر شما نیست، در آن اموری که زنان در رابطه با خود و از روی معروف انجام می‌دهند».

اطلاق و عموم این آیه، شامل اتخاذ شغل نیز می‌شود؛ یعنی اگر زنان بخواهند در بخشی از زندگی خود که فارغ از انجام حقوق دیگران است، به فعالیت‌های اقتصادی و یا اجتماعی بپردازند، مانعی ندارد؛

 به شرطی که طبق فرموده قرآن بر اساس معروف یعنی اصول عقلانی و انسانی و عرف جامعه باشد. برای مثال شغلی که منافاتی با حیثیت خانوادگی و وظایف زندگی مشترک نداشته باشد.

 

وفا/گردآوری:گروه زنان سایت تبیان زنجان

http://www.tebyan-zn.ir/zanan.html

13. نساء (4) : 32.

14. همان: 19.

15. بررسی فقهی حقوق خانواده، مصطفی محقق داماد، ص 317.

16. نساء (4) : 32.

17. همان: 7.

18. تفسیر نمونه، ج 3، ص 364.

19. عوالی اللآلی، ج 1، ص 222.

20. بحارالانوار، ج 103، ص 349.

21. حقوق زن در اسلام و جهان، یحیی نوری، ص 64 .

22. قصص (28) : 23.

23. همان: 25.

24. بقره (2) : 234.


ادامه مطلب
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
پایگاه مراجع عظام تقلید


**************************************************************************


رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله)فرمودند: خداوند شما را از عريان شدن بازداشته است؛(بحار الانوار ج. 56) لذا از عريان شدن بپرهيزيد.( سنن الترمذي )

پيامبر روزي يكي از كارگران خود را ديد كه در فضاي باز غسل مي‌كند. به وي فرمود: نمي‌بينم از خدايت شرم كرده باشي! مزدت را بگير ما نيازي به تو نداريم.( المصنف )

رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله)فرمودند: خداوند شما را از عريان شدن بازداشته است؛(بحار الانوار ج. 56) لذا از عريان شدن بپرهيزيد.( سنن الترمذي )

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 311
کل نظرات کل نظرات : 160
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 160

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 100
باردید دیروز باردید دیروز : 44
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 405
بازدید ماه بازدید ماه : 1,477
بازدید سال بازدید سال : 2,513
بازدید کلی بازدید کلی : 717,539

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.198.170.159
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

امكانات سایت