close
تبلیغات در اینترنت
تحلیل شهید مطهری از حجاب

موضوعات سایت
ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان
دعاهای روزانه ی ماه مبارک رمضان دعاهای روزانه ی ماه مبارک رمضان
حجاب و ماه رمضان حجاب و ماه رمضان
شب های قدر شب های قدر
اخبار اخبار
اخبار حجاب اخبار حجاب
اخبار سایت اخبار سایت
حجاب حجاب
هرم عفاف از حیا تا حجاب هرم عفاف از حیا تا حجاب
یک واجب فراموش شده یک واجب فراموش شده
حجاب امری دینی یا طائفه ای حجاب امری دینی یا طائفه ای
رابطه عفاف و حجاب رابطه عفاف و حجاب
مفهوم،فلسفه و فواید حجاب مفهوم،فلسفه و فواید حجاب
تاریخچه حجاب تاریخچه حجاب
تاریخچه حجاب در اسلام تاریخچه حجاب در اسلام
تاریخچه حجاب در ادیان تاریخچه حجاب در ادیان
حجاب در نزد رومیان حجاب در نزد رومیان
پوشش زن در ادیان الهی پوشش زن در ادیان الهی
حجاب در آیینه ی تاریخ حجاب در آیینه ی تاریخ
پوشش زن در ایران پوشش زن در ایران
پوشش زن در ایران 2 پوشش زن در ایران 2
پوشش زن در ایران 3 پوشش زن در ایران 3
پوشش زن در ایران 4 پوشش زن در ایران 4
حجاب در قرآن حجاب در قرآن
اقسام حجاب در قرآن اقسام حجاب در قرآن
چارچوب اسلامی حجاب چارچوب اسلامی حجاب
زنان الگو از نظر آیات قرآن زنان الگو از نظر آیات قرآن
حداقل و حداکثر پوشش در قرآن حداقل و حداکثر پوشش در قرآن
حریم عفاف حریم عفاف
راهکار های قرآنی راهکار های قرآنی
حجاب در ادیان حجاب در ادیان
حجاب در آیین یهود حجاب در آیین یهود
حجاب در آیین مسیحیت حجاب در آیین مسیحیت
حجاب در آیین زرتشت حجاب در آیین زرتشت
حجاب در اندیشه معصومین حجاب در اندیشه معصومین
حجاب در سیره حضرت زهرا حجاب در سیره حضرت زهرا
حجاب در نزد حضرت فاطمه (س) حجاب در نزد حضرت فاطمه (س)
چهل حدیث درباره پوشش چهل حدیث درباره پوشش
حجاب از نظر امام صادق (علیه السلام) حجاب از نظر امام صادق (علیه السلام)
حجاب از نظر حضرت محمد(ص) حجاب از نظر حضرت محمد(ص)
حجاب از نظر على (ع ) حجاب از نظر على (ع )
حجاب در خانواده حجاب در خانواده
زن مسلمان و حجاب زن مسلمان و حجاب
نقش خانواده در توسعه فرهنگ حجاب نقش خانواده در توسعه فرهنگ حجاب
حدود پوشش نزد محارم حدود پوشش نزد محارم
نشاط در خانواده نشاط در خانواده
حجاب در جامعه حجاب در جامعه
آثار اجتماعی حجاب در جامعه آثار اجتماعی حجاب در جامعه
حجاب و امنیت اجتماعی حجاب و امنیت اجتماعی
حجاب و سلامت فردی و اجتماعی حجاب و سلامت فردی و اجتماعی
استفاده همگانی ممنوع استفاده همگانی ممنوع
بد حجابی در نگرش جامعه شناسی بد حجابی در نگرش جامعه شناسی
حجاب ضامن امنیت اجتماعی حجاب ضامن امنیت اجتماعی
عفاف جامعه در دست حجاب عفاف جامعه در دست حجاب
فواید حجاب در جامعه فواید حجاب در جامعه
نقش حجاب در ایمن سازی جامعه نقش حجاب در ایمن سازی جامعه
حجاب در آیین نظرات حجاب در آیین نظرات
نظر امام خمینی (ره) نظر امام خمینی (ره)
نظر روانشناسان نظر روانشناسان
بانوی مسلمان کووزبی بانوی مسلمان کووزبی
بانوی مسلمان استرالیایی بانوی مسلمان استرالیایی
بانوی مسلمان ژاپنی بانوی مسلمان ژاپنی
بانوی مسلمان روسی بانوی مسلمان روسی
بانوی مسلمان آلمانی بانوی مسلمان آلمانی
بانوی مسلمان امریکایی بانوی مسلمان امریکایی
گفتگو با جامعه شناس ترک گفتگو با جامعه شناس ترک
نظر امام خامنه ای نظر امام خامنه ای
نظر افراد دیگر(مستند) نظر افراد دیگر(مستند)
حجاب در وصیت شهیدان حجاب در وصیت شهیدان
کشف حجاب کشف حجاب
ماجرای کشف حجاب ماجرای کشف حجاب
زوایایی از پدیده کشف حجاب زوایایی از پدیده کشف حجاب
پیامدهای کشف حجاب پیامدهای کشف حجاب
کشف حجاب در کلام امام خمینی کشف حجاب در کلام امام خمینی
پرسش و پاسخ پرسش و پاسخ
آیا پوشیدن مانتو،شلوار و مقنعه برای زن بهتر نیست؟ آیا پوشیدن مانتو،شلوار و مقنعه برای زن بهتر نیست؟
آیا میدانید برهنگی از کجا آمد؟ آیا میدانید برهنگی از کجا آمد؟
حجاب و پاسخ به شبهات حجاب و پاسخ به شبهات
حد حجاب برای خانمها در قرآن و روایات حد حجاب برای خانمها در قرآن و روایات
آیا حجاب برتر یعنی چادر؟ آیا حجاب برتر یعنی چادر؟
یک سوال و جواب؟؟؟؟ یک سوال و جواب؟؟؟؟
حجاب را چگونه تعریف میکنید؟ حجاب را چگونه تعریف میکنید؟
خواهرم نماز نمی خواند و حجابش را رعایت نمیکند خواهرم نماز نمی خواند و حجابش را رعایت نمیکند
چرا خانمها باید حجاب داشته باشند؟ چرا خانمها باید حجاب داشته باشند؟
آیا برای اینکه حجاب کامل داشت حتما باید چادر سر کرد؟ آیا برای اینکه حجاب کامل داشت حتما باید چادر سر کرد؟
آیا در زمان امام علی حجاب آزاد بود؟ آیا در زمان امام علی حجاب آزاد بود؟
بر اساسی خانمها باید حجاب داشته باشند؟ بر اساسی خانمها باید حجاب داشته باشند؟
آیا مسئولیت حجاب زن با شوهرش است یا باید تابع او باشم؟ آیا مسئولیت حجاب زن با شوهرش است یا باید تابع او باشم؟
پرسش و پاسخ پرسش و پاسخ
آموزش عمومی آموزش عمومی
آموزش برش چادر سنتی آموزش برش چادر سنتی
برش و دوخت چادر ملی برش و دوخت چادر ملی
آموزش بستن شال آموزش بستن شال
طرز شستن چادر مشکی طرز شستن چادر مشکی
آموزش برش و دوخت چادر شالدار آموزش برش و دوخت چادر شالدار
آموزش بستن روسری آموزش بستن روسری
دوخت چادر مقنعه بنددار دوخت چادر مقنعه بنددار
احکام حجاب احکام حجاب
احکام حجاب احکام حجاب
روابط با نامحرم روابط با نامحرم
تحلیل جرم بد حجابی تحلیل جرم بد حجابی
حدود پوشش در فقه اسلام حدود پوشش در فقه اسلام
معیار های اسلامی پوشش زنان معیار های اسلامی پوشش زنان
حکم پوشیدن لباس های تنگ در مقابل محارم حکم پوشیدن لباس های تنگ در مقابل محارم
پیامک حجاب پیامک حجاب
پیامک حجاب پیامک حجاب
ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان
بخش اول بخش اول
بخش دوم بخش دوم
بخش سوم بخش سوم
گالری حجاب گالری حجاب
گالری تصویری گالری تصویری
گالری ویدیویی گالری ویدیویی
کتاب کتاب
معرفی کتاب معرفی کتاب
کتاب همراه کتاب همراه
کتاب کامپیوتری کتاب کامپیوتری
مقالات مقالات
مقالات عفاف و حجاب مقالات عفاف و حجاب
تبیین نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی تبیین نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی
زن،سبک زندگی دینی زن،سبک زندگی دینی
زن،مدیریت مصرف در خانه زن،مدیریت مصرف در خانه
زن،ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی زن،ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی
زن،حمایت از کالای داخلی زن،حمایت از کالای داخلی
زن،خودباوری و تولید ملی زن،خودباوری و تولید ملی
آرشيو مطالب

لینکستان
فروشگاه اینترنتی
حجاب فاطمی
فیلمدرس های طبقه بندی شده زبان
فروشگاه حجاب
صالحین شهدای کوهانی
فروشگاه اینترنتی ایران حجاب
سایت جملات زیبا و حکیمانه
وبسایت تخصصی و آموزشی حسابداری
اسرا عفاف
هیئت مکتب العباس(ع)
انجمن کتابخانه عارف
مفاتیح
دلپریزاد
طنین یاس
تبیان زنجان
دلـتادانلود
مذهبی-دینی
سلحشوران آریا
آنتی ماسون
سایت بیت الذاکرین
در جستجوی واقعیت
حسینیه اعظم زنجان
ورود بسیجی ها ممنوع
پایگاه خبری مهر زنجان
بسم الله الرحمن الرحیم
پایگاه خبری زنجان ارزشی
حجابم تاج بندگی من است
ஐمثبت هاي باحجابஐ
پایگاه فرهنگی عفاف و حجاب
گروه نرم افزاری یا مهدی (عج)
امید شیعیان خواهد امد غم مخور
پایگاه فناوری اطلاعات مضفریان
جاستین بیبر عروسک صهیونیسم
انجمن علمی دانشجویی مدریــک
کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان
سامانه جامع مشاوره و عفاف و حجاب
فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب حریم ریحان
بانک جامع اطلاعاتی مقالات طلاب حوزه علمیه صاحب الزمان اصفهان

پایگاه رسمی عفاف و حجاب پایگاه رسمی عفاف و حجاب پایگاه رسمی عفاف و حجاب
آرشیو لینک ها ارسال لینک
جستجو

جستجو گر پیشرفته سایت





 

در این مقاله سعی شده که هدف و فلسفه ی حجاب و همچنین شبهاتی که در مورد آن مطرح است با مدد گرفتناز نظریات شهید مطهری پاسخ دهیم.(حجاب محرومیت و محدودیت است یا موصونیت؟)

 

فلسفه پوشش بانوان
خداوند متعال درباره علت ضرورت پوشش اسلامي مي‏فرمايد: (ذلكَ أدني أنْ يُعرَفنَ فلا يُوذَينَ.) (احزاب: 59) برخي اين آيه را چنين معنا كرده‏اند:

دين وسيله شناخته مي‏شوند آزادند نه كنيز؛ پس با آزار و تعقيب جوانان روبه رو نمي‏شوند. بنابراين، در عصر حاضر، كه مسئله بردگي از ميان رفته، اين حكم نيز منتفي مي‏شود. ولي بايد گفت: آيا ايجاد مزاحمت و آزار كنيزان روا است كه خداي متعال به زن‏هاي آزاد (هماميرزا وزيري، «سيري دوباره در آيات حجاب»، پژوهش‏هاي قرآني، ش27و28، مشهد، دفتر تبليغات اسلامي خراسان،1380، ص170.) غيركنيز بگويد شما خود را بپوشانيد تا شما را با آن‏ها اشتباه نكنند و اشتباهي به جاي آن‏ها شما را مورد اذيت قرار بدهند؟! حقيقت آن است كه وقتي زن پوشيده و با وقار از خانه بيرون رود و جانب عفاف و پاك‏دامني را رعايت كند، فاسدان و مزاحمان جرئت هتك حيثيت او را در خود نمي‏يابند. بيماردلاني كه در پي شكار مي‏گردند، زن داراي حريم را شكاري مناسب نمي‏بينند.

به عبارت ديگر، گرچه بر زنان كنيز حفظ پوشش كامل اسلامي واجب نباشد و گرچه شأن نزول آيه طبق برخي مفسّران اذيت و آزار زنان آزاده و غيركنيز از سوي مردان بوالهوس باشد، اما نه شأن نزول مقيّد يا مخصّص مفاد دليل به همان مورد خاص شأن نزول است و نه اذيت و آزار زنان كنيز و متعرض شدن آنان جايز است و نه مفاد آيه شريفه آن است كه شما خودتان را بپوشانيد كه با آن‏ها اشتباه نشويد و به جاي آن‏ها، شما را اذيت نكنند. آيا اگر بر فرض حفظ پوشش اسلامي به نحو كامل بر زنان كنيز واجب نباشد، اين بدان معناست كه تعرض به آن‏ها جايز است، تا در اين صورت، زنان غير كنيز مدل لباس خود را تغيير دهند تا با آنان فرق داشته باشند، هرگز چنين نيست، دست تعرض خيانت‏كاران و چشم‏چرانان و بوالهوسان بايد قطع شود.
در روايات آمده است: «المرأةُ ريحانةٌ» زن همچون ريحانه يا شاخه گلي ظريف و خوشبو است (شيخ حرّ عاملي، پيشين، ج 14، ص120.) بي‏ترديد، اگر باغبان او را پاس ندارد، از ديد و دست گلچين مصون نمي‏ماند. قرآن كريم زن مطلوب را، كه در بهشت جاي دارد، به مرواريد محجوب و پوشيده در صدف تشبيه مي‏كند: (كَأمثالِ اللُّؤلُؤِ المَكنُونِ) (واقعه:23) افزون براين، گاه آن‏ها را به جواهرات اصيلي همچون ياقوت ومرجان، كه‌جواهرفروشان در پوششي ويژه قرار مي‏دهند تا همچون جواهرات بَدَلي به آساني در دسترس اين و آن قرار نگيرند و ارزش و قدرشان كاستي نپذيرد، تشبيه مي‏كند. بر اين اساس، مرحوم علاّمه طباطبائي همين تفسير را (حميده عامري، «گستره عفاف به گستردگي زندگي»، كتاب زنان، فصلنامه شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، ش12، ص117.) (سيد محمدحسين طباطبائي، پيشين، ج16، ص361.) برمي‏گزينند. استاد شهيد مطهّري در اين‏باره مي‏فرمايد: «حركات و سكنات انسان گاهي زباندار است. گاهي وضع لباس، راه رفتن و سخن گفتن زن معنادار است و به زبان بي‏زباني مي‏گويد: دلت را به من بده، در آرزوي من باش، مرا تعقيف كن. گاهي بر عكس، با زبان بي‏زباني مي‏گويد: دست تعرّض از اين حريم كوتاه است
ـ مرتضي مطهري، پيشين، ص162 . بر اين اساس، مي‏توان فلسفه حجاب را چنين بيان كرد:

1 . حجاب اسلامي؛ پيام فرهنگ اسلامي
پوشش علاوه بر حفاظت از سرما و گرما، كاركردهاي انساني مهم‏تري دارد. يكي از كاركردهاي آن، بار فرهنگي آن است. لباس بيانگر شخصيت آدمي و سطح فكري و ميزان پاي‏بندي افراد به تقيدات اخلاقي و ضوابط اجتماعي است. نوع لباس حامل پيام است و زبان دارد. از اين‏روست كه لباس عروسي با لباس عزا متفاوت است و به دليل پيام اين دو لباس است كه اگر در مراسم عروسي، لباس عزا پوشيده شود، فرد صاحب لباس زير سؤال مي‏رود و در انظار عمومي انگشت‏نما مي‏شود و چه بسا صاحبان مجلس، آن را توهين به خود تلقّي كرده، از چنين فردي مي‏رنجند. لباس خانه با لباس بيرون متفاوت است. لباس مراسم و مناسك عبادي مانند لباس نمازگزار، يا لباس حاجي و معتمر، با لباس منزل و اداره فرق دارد. لباس مذهبي‏ها با لباس اراذل و اوباش متفاوت است و افراد موجّه اگر براي خواستگاري و يا براي گزينش اشتغال و يا حضور نزد شخصيت فرهنگي يا سياسي يا مملكتي مي‏روند، لباس هميشگي خود را نمي‏پوشند؛ چون لباس پيام دارد و حامل فرهنگ است، وگرنه به دليل بار هر لباس، پاسخ‏هاي مناسب دريافت نمي‏كنند. به همين دليل، لباس انسان، نخست تابع فرهنگ جامعه است و سپس تابع سليقه او.
تغيير لباس، همواره پيامد تغيير يك فرهنگ است و انسان تا با فرهنگ خود وداع نكند، نمي‏تواند با لباس خود وداع كند، تا فرهنگ يك قوم را نپذيرد، لباس آن را به تن نمي‏كند. از اين‏رو، در احاديث وارد شده است كه «مَن تَشبّهَ بِقومٍ فهُوَ مِنهُم»؛ هر كه خود رابه‏گروهي‏شبيه سازد، (محمد محمدي ري‏شهري، پيشين، ذيل عنوان تقليد.) در اين ‏صورت، او نيز از آن‏ گروه است.

2 .
حجاب اسلامي؛ بيانگر شخصيت رشديافته اسلامي
همان‏گونه كه در روان‏شناسي اثبات شده است، رفتار هر كس از شخصيت او نشأت مي‏گيرد، همچنان كه قرآن كريم اين مطلب را تأييد مي‏كند: (قُل كلٌّ يَعمَلُ عَلي شاكِلتِه) (اسراء:84) بگو هر كس بر پايه ساختار (رواني و بدني) خود عمل مي‏كند؛ يعني رفتار اشخاص، رنگ و بوي شخصيت آن‏ها را مي‏دهد.
به عبارت ديگر، شخصيت و باطن افراد به وسيله رفتار آنان قابل كشف است؛ چه اينكه «از كوزه همان تراود كه در اوست.» بر همين اساس رفتارهاي، نابهنجار نشان‏دهنده شخصيت ناسالم آن فرد است.
گوردون ويلارد آلپورت، يكي از اولين نظريه‏پردازان شخصيت، با مهم دانستن دوره بلوغ در شكل‏گيري شاكله و شخصيت انسان، بيشترين نقش را در تشكيل شخصيت، به نيت‏ها، انگيزه‏ها و مقاصد شخص مي‏دهد. با اين رويكرد، نظام‏هاي ارزشي افراد، كه همان فلسفه خاصي است كه هر فرد درباره زندگي دارد، مبناي ساختار شخصيت افراد مي‏باشد. اگر بخواهيم بدانيم كه هر شخص چگونه رفتار خواهد كرد، بايد از مقاصد، نيات و اهداف بلند مدت او آگاه باشيم؛ يعني هر كس طبق شخصيت شكل گرفته خود عمل مي‏كند و اصولا تلاش و تكاپوي انسان در زندگي، براي رسيدن به همان مقاصد و اهداف و ارزش‏هاست.
ـ گوردون آلپورت، رشد شخصيت، ترجمه فاطمه افتخاري، كتاب‏هاي سيمرغ، تهران، 1352، ص96 ـ 92.) نوع لباس با توجه به تعريف هر كس از انسانيت و ارزش‏هاي انسان تفاوت مي‏يابد. انسان مادي‏نگر، كه جز ظاهر دنيا حقيقتي را نمي‏فهمد و راهي از دل به ملكوت ندارد و نهايت قلمرو ديد او همان است كه با چشم سر مي‏بيند، به طور منطقي، جز به تن‏آرايي و دلبري از اين و آن نمي‏تواند بينديشد. در اين صورت، ديگر لباس وسيله‏اي براي پوشش تن نيست، بلكه براي آرايش او و خودنمايي است. به همين دليل آنچه مدل لباس را براي چنين افرادي تعيين مي‏كند، روان‏شناسي جنسي است. بدين‏سان، لباس زنان و مردان تابع رابطه «چشم و جسم» است.
زن مسلمان با الگوگيري از سرور زنان عالميان، يعني حضرت زهرا (س)، نهايت تلاش را در حريم گرفتن از نامحرمان دانسته، آن‏گاه كه ضرورت شخصي يا اجتماعي او را به حضور در عرصه‏هاي فعاليت‏هاي اجتماعي دعوت كند، با پوشش مناسب، شخصيت رشد يافته بر اساس ارزش‏هاي اسلامي را نمايان ساخته، خود را از تهديد نگاه آلوده ناپاكان حفظ مي‏كند.

3 .
حجاب اسلامي؛ عامل مصونيت، نه محدوديت
غريزه جنسي بسيار نيرومند، عميق و به تعبير استاد شهيد مطهّري، «دريا صفت است»؛ هر چه (مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج19، ص 434.) بيشتر اطاعت شود، سركش‏تر مي‏گردد؛ همچون آتش كه هر چه به آن بيشتر خوراك دهند، شعله‏ورتر مي‏گردد. برخورد انسان‏ها با غريزه شهوت هميشه به يكي از گونه‏هاي ذيل بوده است: رهبانيت و سركوب كردن، آزاد گذاشتن، هدايت كردن.
اسلام راه اعتدال را، كه راه سوم است، انتخاب كرده و با قرار دادن مرزها و حدودي، غريزه شهوت را در مسير صحيح خودش هدايت نموده است. رعايت مرزها و حدود در اعمال غريزه جنسي را هنگامي كه به صورت يك خلق و خوي نفساني (ملكه) درآيد، «عفاف يا عفّت» مي‏نامند.
ايده رهبانيت، رياضت و ترك دنيا و دشمني با لذّت، كه با هر انگيزه درست يا نادرست در بسياري از نقاط جهان وجود داشته، مورد تأييد مسيحيت تحريف شده است؛ چنان كه برتراند راسل تقدّس تجرّد نزد مسيحيت را به عنوان وسيله منكوب كردن شيطان دانسته، مي‏افزايد: كليسا با استحمام به مبارزه پرداخت و چرك بدن را تحسين كرد و رايحه بوي بد بدن صورت تقدّس به خود گرفت؛ زيرا به نظر سن پل (پولس مقدّس) نظافت بدن و آرايش آن با نظافت روح منافات دارد. شپس مرواريد خدا شناخته شد!
ـ برتراند راسل، اخلاق زناشويي، ص30 به نقل از: مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج19، ص 398ـ397.) اما اسلام با فكر رهبانيت و رياضت نامشروع سخت مبارزه كرده است. شاهد بر اين مدّعا، گذشته از روايت نبوي (ص) «لَم يُرسِلني اللّهُ تعالي بالرّهبانيِة و لكن بعثني بالحنيفيّةِ السّهلةِ السّمحة»، آموزه‏هاي (محمدبن يعقوب كليني، اصول كافي، ج5، ص494.) اسلامي فراوان است كه در اين زمينه، به خودآرايي (نه خودنمايي) و زيبايي ظاهري و معنوي و نظافت، عطر و بوي خوش و استفاده از لباس‏هاي زيبا و مناسب سفارش كرده‏اند. هم در آيات متعدد قرآن و هم (اعراف: 32 / مدثر:4) در روايات، كه از جمله آن‏ها مي‏توان به آنچه مرحوم كليني در معتبرترين و قديمي‏ترين ميراث روايي شيعه يعني كتاب نفيس اصول كافي تحت عنوان «باب الزي و التجمّل» آورده است، اشاره نمود كه در آن به كوتاه كردن و شانه كردن مو و به كار بردن بوي خوش و روغن زدن به سر سفارش‏هاي اكيد شده است. اما به همان اندازه، بلكه بيش از آنچه رهبانيت مورد نكوهش است، اباحه‏گري و كمونيسم جنسي و آزاد و رها بودن انسان در ارضاي غرايز و پاسخ‏گويي به اميال شهواني نيز، انحطاط اخلاقي و تنزّل انساني از منزلت انساني و خليفةاللهي به حيات حيواني دانسته شده و منع گرديده است.
عده‏اي با مستمسك قرار دادن «الانسانُ حريصٌ علي ما مُنع» (انسان به هر چيزي كه از آن منع شود، حرض مي‏ورزد و به سوي آن تحريك مي‏گردد)، سخنان امثال راسل و فرويد را تكرار مي‏كنند كه تنها راه آرام كردن غرايز، ارضا و اشباع بي‏حد و حصر آن‏هاست. آنان مدعي هستند كه قيد و ممنوعيت، غريزه را طوفاني و فرد را سركش و منحرف و ناآرام مي‏سازد و در يك كلمه، محدوديت و ممنوعيت، غريزه را سركوب و توليد عقده مي‏كند. اما اين نادرست است؛ چون همان‏گونه كه استاد مطهّري يادآوري نموده‏اند و هريك از ما دروجدان خود مي‏يابيم، همه غرايز انسان يك سنخ نيستند تا حكم واحدي داشته باشند. در برخي از غرايز مانند گرسنگي، تشنگي و خواب، پس از اشباع، رغبت انسان از بين مي‏رود، اما برخي ديگر سيري‏ناپذيرند.
راسل در پاسخ به اين سؤال كه «آيا شما عقيده داريد، انتشار موضوع‏هاي منافي عفت، علاقه مردم را به آن‏ها زياد نمي‏كند»، مي‏گويد: «علاقه مردم نسبت به آن‏ها كاهش مي‏يابد. فرض كنيد چاپ و انتشار كارت پستال‏هاي منافي عفت مجاز و آزاد گردد. اگر چنين شود، اين اوراق براي مدت يك سال يا دو سال مورد استقبال واقع شده، سپس مردم از آنخسته مي‏شوند و ديگر كسي حتي به آن‏ها نگاه هم نخواهد كرد» .
ـ مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج19، ص456. به نقل از: برتراند راسل، جهاني كه من مي‏شناسم، (ص69ـ70) اين سخن نادرست است؛ چون اولا، همان‏گونه كه محروميت‏ها سبب طغيان و شعله‏ور شدن شهوات مي‏گردند، پيروي و تسليم مطلق و ميدان دادن بي‏حساب و بي‏برنامه و انضباط نيز سبب طغيان و شعله‏ور شدن آتش شهوات مي‏گردد و در هيچ حدّي متوقف نمي‏گردد. نهايت آنكه با خوي تنوّع‏طلبي همراه شده، راه‏هاي جديدي براي پاسخ‏گويي به آن مي‏يابد؛ چنان كه در غرب، آزادي و ليبراليسم جنسي مسئله شهوت‏راني را حل نكرد، بلكه معضل جديدي به نام «همجنس‏بازي» مطرح شد كه عوارض زيان‏بار فراواني بر فرد و جامعه بر جاي گذاشت كه يكي از آن‏ها شيوع بيماري‏هاي گوناگون از جمله بيماري‏هاي نقصان ايمني اكتسابي (AIDS) است كه ابتدا در سال1981در غرب، در افراد همجنس باز شناخته شد و 13سال بعد، به (Aquired Immunode Diciency Syndrom) عنوان يك اپيدمي جهاني رو به گسترش اعلام گرديد و در سال1997 مطابق آمار سازمان جهاني بهداشت، 30ميليون نفر آلوده به آن مشاهده شد.
ثانياً، اباحه‏گري و بي‏انضباطي جنسيآرامش رواني فردي‌و اجتماعي را از انسان سلب مي‏كند و همان‏گونه كه محدوديت، رهبانيت و سركوبي غرايز، فرد را عقده‏اي مي‏كند، رها كردن و تسليم شدن و در معرض تحريكات و تهييجات قرار گرفتن نيز آرامش او را مختل مي‏سازد؛ زيرا با توجه به تزاحم در عالم ماده، اين امكان وجود ندارد كه هر خواسته‏اي براي هر فردي برآورده شود، بلكه حتي همه خواسته‏هاي بي‏پايان يك فرد نيز ممكن نيست برآورده شوند. در نتيجه، غريزه تحريك شده، به نحو بدتري سركوب مي‏شود و عقده روحي ايجاد مي‏گردد.
ثالثاً، معناي اين سخن «الانسانُ حريصٌ علي ما مُنع» آن است كه هرگاه انسان را نسبت به چيزي حساس كنند و او را تحريك نمايند، آن‏گاه وي را از آن بازدارند، انسان نسبت به آن بيشتر حرص مي‏ورزد. اما اگر امري اصلا عرضه نشود يا كمتر عرضه گردد حرص و اشتياق نسبت به آن هم كمتر خواهد شد.
ـ مرتضي مطهّري، مجموعه آثار، ص 456ـ462. بنابراين، براي آرامش غريزه دو چيز لازم است: يكي ارضاي غريزه در حد نياز طبيعي (پس رهبانيت، نادرست است)؛ و ديگري جلوگيري از تهييج و تحريك آن (پس اباحه‏گري و آزادي جنسي نادرست است).
به همين دليل، اسلام برنامه هدايت را مدّنظر قرار داده است و با اين انگاره كه اگر جامعه‏اي مملو از عوامل محرّك شهوت گرديد و حواس آدمي به طور مرتب در معرض امواج تحريك‏كننده اين قوّه قدرتمند قرار گرفت، كنترل آن و رعايت عفّت جنسي بسيار مشكل خواهد بود، مقررّاتي وضع نموده است كه از جمله آن‏ها مي‏توان به موارد ذيل اشاره كرد:
1 . نهي از سخن گفتن بانوان با كرشمه و ناز؛

2 . احزاب: 32) نكوهش از خودنمايي و نماياندن بدن به نامحرم؛

3 . احزاب: 33) رعايت پوشش و حجاب شرعي توسط خانم‏ها و آقايان؛

4 . اعراف: 26) نهي از چشم‏چراني‏ونگاه‏خيره‏زن ‏به‏مرديامرد به زن؛

5 . نور: 30و31) نهي از اختلاط زن و مرد و رفاقت‏هاي نامشروع؛

6 . مائده: 5 / نساء:25) منع استعمال عطر و بوي خوش تحريك‏كننده توسط خانم‏ها براي نامحرم؛

7 . پرهيز از ديدن تصاوير فيلم‏هاي محرّك جنسي، يا درگير شدن ذهن به نوشته‏هاي مبتذل؛

8 . پرهيز از شنيدن موسيقي شهواني و مطرب؛

9 . سفارش به آرايش زنان و مردان براي همسران خود؛

امام صادق (ع) مي‏فرمايد: «همانا زناني از جاده عفّت خارج شدند، علتي جز اين نداشت كه مردان آن‏ها (از نظر بهداشت و آرايش) به خود نمي‏رسيدند
ـ رضي‏الدين الطبرسي، مكارم‏الاخلاق، ص 91. سفارش اكيد به ازدواج و تسريع در آن همراه با دقت، هم در صورت و هم در سيرت همسر هنگام انتخاب همسر.
ـ نور : 32) قابل توجه آنكه در اين آيه، لباس يكي از نعمت‏هاي الهي دانسته شده است كه خداي متعال براي بشر فرو فرستاده و بدو ارزاني داشته تا خود را بپوشاند و با همين لباس خود را زينت كند (يُواري سوءَاتِكم و ريشا)، ولي در مقابل، دستورالعمل و برنامه شيطان و گروه‏هاي شيطاني (الشيطانُ... هُو و قَبيلُهُ) برهنگي و نظاره كردن زن و مرد به يكديگراست. از اين‏رو، پوشش اسلامي، كه هم عفاف است و هم آراستگي، طرح الهي است، ولي دعوت به برهنگي و بدحجابي و يا بي‏حجابي، نقشه‏اي است كه شيطان و ياران او طرّاحي و اجرا مي‏كنند.
بنابر آنچه گذشت، فلسفه حجاب، ايجاد مصونيت و حفظ گوهر عفاف است، نه محدوديت بي‏منطق و محروميت؛ چنان‏كه حضرت علي (ع) مي‏فرمايد: «صيانةُ المرأةِ اَنعَم لِحالِها و أدوم لجمالها»؛ صيانت زن، او را شاداب‏تر و زيبايي‏اش را پايدارتر مي‏كند.
ـ محمد محمدي ري‏شهري، پيشين، ج9، ص 108. از جمله كاركردهاي حجاب اسلامي، مصونيت است، اما اين مصونيت منحصر به بانوان نيست، بلكه موجب مصونيت مردان نيز مي‏گردد. اگر مرد مي‏تواند براي زن مسئله‏ساز باشد، عكس اين مطلب نيز درست است؛ زيرا جامعه فاسد، آسيب‏پذير است و از عوامل فساد اجتماع، بسترهاي مناسب براي گناه و انحراف است. از جمله اموري كه مي‏تواند به آلوده شدن جامعه كمك كند، حضور زنان بي‏حيا، آلوده، با آرايش‏هاي غليظ و مستهجن، با حركت‏هاي سبك و راه رفتن‏هاي زباندار و معني‏دار است. زناني كه با اين شيوه، نگاه نامحرمان را به خود جلب مي‏كنند، خواسته يا ناخواسته زمينه فساد و كارهاي زشت را فراهم مي‏كنند؛ چه اينكه از «نگاه» تا «گناه» راهي نيست و فاصله اين دو، حتي از تفاوت اين دو كلمه نيز كمتر است. از اين‏رو، بسياري از «نگاه»ها اگر خود «گناه» نباشند، بدون ترديد زمينه‏ساز آن هستند.
يكي از بانوان كارشناس در پايان سمينار ايدز ((AIDSاعلام كرد: «براي اينكه جهان امروز از بيماري ايدز نجات يابد و يا با آن به مبارزه برخيزد بايد مرزهايي كه دين اسلام بين زن و مرد قرار داده است مراعات كند و از آميختگي بدون حدّ و مرز زنان و مردان جلوگيري به عمل آيد» .
ـ مريم معين‏الاسلام، ناهيد طيبي، روان‏شناسي زن در نهج‏البلاغه، قم، عطر سعادت، 1380، ص246. البته ممكن است حقيقتاً برخي از خانم‏ها در انتخاب اين نحوه پوشش قصد بد و نامشروعي نداشته باشند، اما پيامي كه لباس آن‏ها به طرف مقابل منتقل مي‏كند، اين مصونيت را مي‏شكند و او را به حريم خود (ولو به نحو ناخواسته) دعوت مي‏كند. اين بدان دليل است كه اين رفتار و پوشش نادرست، حكايت از آن دارد كه اين خانم در صدد عرضه زيبايي‏هاي خود است و خودآرايي همراه با طنّازي و خودنمايي نشان از آن دارد كه او اهل عفّت نيست، وگرنه اين‏گونه، اين گوهر گران‏بها را به آساني در معرض ديد تجاوزكارانه و خائنانه به حراج نمي‏گذاشت. ممكن است يك ميوه‏فروش، گوجه خرابش را بيرون از مغازه، در معرض ديد ديگران قرار دهد، اما هيچ‏گاه يك طلافروش نه تنها گوهر نابش را بيرون مغازه نمي‏گذارد، بلكه آن‏ها را در جعبه آينه محافظت مي‏كند و عتيقه‏جات قيمتي را حتي در ويترين نيز نمي‏گذارد. ارزش گوهر عفاف زن، حتي با طلا نيز قابل مقايسه نيست كه زن با به نمايش گذاشتن زيبايي‏هاي خود، چوب حراج به آن بزند و با قيمت نازل آن را در دسترس همگان قرار دهد.
به همين دليل، خداوند متعال خود در بيان فلسفه دستور پوشش ديني مي‏فرمايد: (ذلِكَ أَدني أن يُعرفنَ فَلا يؤذَين.) (احزاب: 59) اين حجاب اسلامي براي آنكه زنان به عفاف و پاكي شناخته شوند و از تعريض و جسارت هوسرانان مصون بمانند، برايشان بهتر است.

4 .
حجاب اسلامي؛ عامل استحكام خانواده
يكي از كاركردهاي حجاب، حراست از مهم‏ترين و اولي‏ترين نهاد اجتماعي يعني نهاد «خانواده» است. اگر مردي همواره چهره‏هاي زيباي اين و آن را ببيند، ديگر چندان ميلي به همسر خود در خانه ندارد. ضمن اينكه اگر زني مرتب خودش را به ديگران عرضه كند و مورد توجه، لبخند و كلمات شيرين و ستايش‏برانگيز ديگران باشد، ديگر شوهرش براي او، چندان جذّابيتي نخواهد داشت. حاصل نمايش آسان زيبايي زنان، آسيب‏پذير شدن نهاد خانواده است و به جاي خانواده‏اي باصفا، جذّاب و آرام، با محيطي سرد و بي‏روح و پر از آشوب در محيط خانوادگي و در نتيجه، با جدايي‏ها و طلاق‏هاي همسران از يكديگر و سرگرداني و بزه‏كاري فرزندان مواجه خواهيم شد.
بر كسي پوشيده نيست كه يكي از معضلات كشور، كه هم جوانان ما و هم نظام ما را با چالش جدّي مواجه ساخته، بحران ازدواج است. يكي از علت‏هاي مهم اينكه جوانان امروز از ازدواج گريزانند و هر وقت به آنان پيشنهاد ازدواج مي‏شود، با عناوين گوناگون از آن طفره مي‏روند و از زير بار آن شانه خالي مي‏كنند، كام‏جويي‏هاي جنسي در غير چارچوب ازدواج و بدون هزينه و بدون تحمّل هرگونه مسئوليت حقوقي، اخلاقي و اقتصادي نسبت به زن و فرزند و ارزش‏هاي جامعه است.
معاشرت‏هاي آزاد و بي‏بند و بار پسران و دختران و اختلاط فتنه‏برانگيز آنان، هم ازدواج را به صورت يك تكليف محدوديت‏زا و دشوار درآورده، هم فعاليت‏هاي علمي و عقلاني جامعه، به ويژه دانشگاه‏ها را مختل نموده است و هم افت تحصيلي و ركود در توليد علم و جنبش نرم‏افزاري را به دنبال دارد؛ اين بدان جهت است كه كشانيدنبهره‏مندي‏هاي جنسي از محيط خانه به اجتماع، كه با بي‏حجابي و ترويج روابط آزاد جنسي صورت مي‏گيرد، موجب فلج كردن نيروي فعّال و خلاّق جامعه مي‏شود؛ زيرا غوطه‏ور شدن درشهوات، استعدادهاي علمي، فرهنگي و هنري را به جاي شكوفايي به ركود وامي‏دارد.


ادامه مطلب
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
پایگاه مراجع عظام تقلید


**************************************************************************


رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله)فرمودند: خداوند شما را از عريان شدن بازداشته است؛(بحار الانوار ج. 56) لذا از عريان شدن بپرهيزيد.( سنن الترمذي )

پيامبر روزي يكي از كارگران خود را ديد كه در فضاي باز غسل مي‌كند. به وي فرمود: نمي‌بينم از خدايت شرم كرده باشي! مزدت را بگير ما نيازي به تو نداريم.( المصنف )

رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله)فرمودند: خداوند شما را از عريان شدن بازداشته است؛(بحار الانوار ج. 56) لذا از عريان شدن بپرهيزيد.( سنن الترمذي )

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 311
کل نظرات کل نظرات : 160
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 2
تعداد اعضا تعداد اعضا : 160

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 33
باردید دیروز باردید دیروز : 105
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 386
بازدید ماه بازدید ماه : 943
بازدید سال بازدید سال : 15,657
بازدید کلی بازدید کلی : 730,683

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 52.91.185.49
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

امكانات سایت