close
تبلیغات در اینترنت
نقدی مختصر بر مقاله‌ی «حجاب در ترازوی اخلاق»، اثر سروش دباغ

موضوعات سایت
ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان
دعاهای روزانه ی ماه مبارک رمضان دعاهای روزانه ی ماه مبارک رمضان
حجاب و ماه رمضان حجاب و ماه رمضان
شب های قدر شب های قدر
اخبار اخبار
اخبار حجاب اخبار حجاب
اخبار سایت اخبار سایت
حجاب حجاب
هرم عفاف از حیا تا حجاب هرم عفاف از حیا تا حجاب
یک واجب فراموش شده یک واجب فراموش شده
حجاب امری دینی یا طائفه ای حجاب امری دینی یا طائفه ای
رابطه عفاف و حجاب رابطه عفاف و حجاب
مفهوم،فلسفه و فواید حجاب مفهوم،فلسفه و فواید حجاب
تاریخچه حجاب تاریخچه حجاب
تاریخچه حجاب در اسلام تاریخچه حجاب در اسلام
تاریخچه حجاب در ادیان تاریخچه حجاب در ادیان
حجاب در نزد رومیان حجاب در نزد رومیان
پوشش زن در ادیان الهی پوشش زن در ادیان الهی
حجاب در آیینه ی تاریخ حجاب در آیینه ی تاریخ
پوشش زن در ایران پوشش زن در ایران
پوشش زن در ایران 2 پوشش زن در ایران 2
پوشش زن در ایران 3 پوشش زن در ایران 3
پوشش زن در ایران 4 پوشش زن در ایران 4
حجاب در قرآن حجاب در قرآن
اقسام حجاب در قرآن اقسام حجاب در قرآن
چارچوب اسلامی حجاب چارچوب اسلامی حجاب
زنان الگو از نظر آیات قرآن زنان الگو از نظر آیات قرآن
حداقل و حداکثر پوشش در قرآن حداقل و حداکثر پوشش در قرآن
حریم عفاف حریم عفاف
راهکار های قرآنی راهکار های قرآنی
حجاب در ادیان حجاب در ادیان
حجاب در آیین یهود حجاب در آیین یهود
حجاب در آیین مسیحیت حجاب در آیین مسیحیت
حجاب در آیین زرتشت حجاب در آیین زرتشت
حجاب در اندیشه معصومین حجاب در اندیشه معصومین
حجاب در سیره حضرت زهرا حجاب در سیره حضرت زهرا
حجاب در نزد حضرت فاطمه (س) حجاب در نزد حضرت فاطمه (س)
چهل حدیث درباره پوشش چهل حدیث درباره پوشش
حجاب از نظر امام صادق (علیه السلام) حجاب از نظر امام صادق (علیه السلام)
حجاب از نظر حضرت محمد(ص) حجاب از نظر حضرت محمد(ص)
حجاب از نظر على (ع ) حجاب از نظر على (ع )
حجاب در خانواده حجاب در خانواده
زن مسلمان و حجاب زن مسلمان و حجاب
نقش خانواده در توسعه فرهنگ حجاب نقش خانواده در توسعه فرهنگ حجاب
حدود پوشش نزد محارم حدود پوشش نزد محارم
نشاط در خانواده نشاط در خانواده
حجاب در جامعه حجاب در جامعه
آثار اجتماعی حجاب در جامعه آثار اجتماعی حجاب در جامعه
حجاب و امنیت اجتماعی حجاب و امنیت اجتماعی
حجاب و سلامت فردی و اجتماعی حجاب و سلامت فردی و اجتماعی
استفاده همگانی ممنوع استفاده همگانی ممنوع
بد حجابی در نگرش جامعه شناسی بد حجابی در نگرش جامعه شناسی
حجاب ضامن امنیت اجتماعی حجاب ضامن امنیت اجتماعی
عفاف جامعه در دست حجاب عفاف جامعه در دست حجاب
فواید حجاب در جامعه فواید حجاب در جامعه
نقش حجاب در ایمن سازی جامعه نقش حجاب در ایمن سازی جامعه
حجاب در آیین نظرات حجاب در آیین نظرات
نظر امام خمینی (ره) نظر امام خمینی (ره)
نظر روانشناسان نظر روانشناسان
بانوی مسلمان کووزبی بانوی مسلمان کووزبی
بانوی مسلمان استرالیایی بانوی مسلمان استرالیایی
بانوی مسلمان ژاپنی بانوی مسلمان ژاپنی
بانوی مسلمان روسی بانوی مسلمان روسی
بانوی مسلمان آلمانی بانوی مسلمان آلمانی
بانوی مسلمان امریکایی بانوی مسلمان امریکایی
گفتگو با جامعه شناس ترک گفتگو با جامعه شناس ترک
نظر امام خامنه ای نظر امام خامنه ای
نظر افراد دیگر(مستند) نظر افراد دیگر(مستند)
حجاب در وصیت شهیدان حجاب در وصیت شهیدان
کشف حجاب کشف حجاب
ماجرای کشف حجاب ماجرای کشف حجاب
زوایایی از پدیده کشف حجاب زوایایی از پدیده کشف حجاب
پیامدهای کشف حجاب پیامدهای کشف حجاب
کشف حجاب در کلام امام خمینی کشف حجاب در کلام امام خمینی
پرسش و پاسخ پرسش و پاسخ
آیا پوشیدن مانتو،شلوار و مقنعه برای زن بهتر نیست؟ آیا پوشیدن مانتو،شلوار و مقنعه برای زن بهتر نیست؟
آیا میدانید برهنگی از کجا آمد؟ آیا میدانید برهنگی از کجا آمد؟
حجاب و پاسخ به شبهات حجاب و پاسخ به شبهات
حد حجاب برای خانمها در قرآن و روایات حد حجاب برای خانمها در قرآن و روایات
آیا حجاب برتر یعنی چادر؟ آیا حجاب برتر یعنی چادر؟
یک سوال و جواب؟؟؟؟ یک سوال و جواب؟؟؟؟
حجاب را چگونه تعریف میکنید؟ حجاب را چگونه تعریف میکنید؟
خواهرم نماز نمی خواند و حجابش را رعایت نمیکند خواهرم نماز نمی خواند و حجابش را رعایت نمیکند
چرا خانمها باید حجاب داشته باشند؟ چرا خانمها باید حجاب داشته باشند؟
آیا برای اینکه حجاب کامل داشت حتما باید چادر سر کرد؟ آیا برای اینکه حجاب کامل داشت حتما باید چادر سر کرد؟
آیا در زمان امام علی حجاب آزاد بود؟ آیا در زمان امام علی حجاب آزاد بود؟
بر اساسی خانمها باید حجاب داشته باشند؟ بر اساسی خانمها باید حجاب داشته باشند؟
آیا مسئولیت حجاب زن با شوهرش است یا باید تابع او باشم؟ آیا مسئولیت حجاب زن با شوهرش است یا باید تابع او باشم؟
پرسش و پاسخ پرسش و پاسخ
آموزش عمومی آموزش عمومی
آموزش برش چادر سنتی آموزش برش چادر سنتی
برش و دوخت چادر ملی برش و دوخت چادر ملی
آموزش بستن شال آموزش بستن شال
طرز شستن چادر مشکی طرز شستن چادر مشکی
آموزش برش و دوخت چادر شالدار آموزش برش و دوخت چادر شالدار
آموزش بستن روسری آموزش بستن روسری
دوخت چادر مقنعه بنددار دوخت چادر مقنعه بنددار
احکام حجاب احکام حجاب
احکام حجاب احکام حجاب
روابط با نامحرم روابط با نامحرم
تحلیل جرم بد حجابی تحلیل جرم بد حجابی
حدود پوشش در فقه اسلام حدود پوشش در فقه اسلام
معیار های اسلامی پوشش زنان معیار های اسلامی پوشش زنان
حکم پوشیدن لباس های تنگ در مقابل محارم حکم پوشیدن لباس های تنگ در مقابل محارم
پیامک حجاب پیامک حجاب
پیامک حجاب پیامک حجاب
ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان
بخش اول بخش اول
بخش دوم بخش دوم
بخش سوم بخش سوم
گالری حجاب گالری حجاب
گالری تصویری گالری تصویری
گالری ویدیویی گالری ویدیویی
کتاب کتاب
معرفی کتاب معرفی کتاب
کتاب همراه کتاب همراه
کتاب کامپیوتری کتاب کامپیوتری
مقالات مقالات
مقالات عفاف و حجاب مقالات عفاف و حجاب
تبیین نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی تبیین نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی
زن،سبک زندگی دینی زن،سبک زندگی دینی
زن،مدیریت مصرف در خانه زن،مدیریت مصرف در خانه
زن،ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی زن،ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی
زن،حمایت از کالای داخلی زن،حمایت از کالای داخلی
زن،خودباوری و تولید ملی زن،خودباوری و تولید ملی
آرشيو مطالب

لینکستان
فروشگاه اینترنتی
حجاب فاطمی
فیلمدرس های طبقه بندی شده زبان
فروشگاه حجاب
صالحین شهدای کوهانی
فروشگاه اینترنتی ایران حجاب
سایت جملات زیبا و حکیمانه
وبسایت تخصصی و آموزشی حسابداری
اسرا عفاف
هیئت مکتب العباس(ع)
انجمن کتابخانه عارف
مفاتیح
دلپریزاد
طنین یاس
تبیان زنجان
دلـتادانلود
مذهبی-دینی
سلحشوران آریا
آنتی ماسون
سایت بیت الذاکرین
در جستجوی واقعیت
حسینیه اعظم زنجان
ورود بسیجی ها ممنوع
پایگاه خبری مهر زنجان
بسم الله الرحمن الرحیم
پایگاه خبری زنجان ارزشی
حجابم تاج بندگی من است
ஐمثبت هاي باحجابஐ
پایگاه فرهنگی عفاف و حجاب
گروه نرم افزاری یا مهدی (عج)
امید شیعیان خواهد امد غم مخور
پایگاه فناوری اطلاعات مضفریان
جاستین بیبر عروسک صهیونیسم
انجمن علمی دانشجویی مدریــک
کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان
سامانه جامع مشاوره و عفاف و حجاب
فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب حریم ریحان
بانک جامع اطلاعاتی مقالات طلاب حوزه علمیه صاحب الزمان اصفهان

پایگاه رسمی عفاف و حجاب پایگاه رسمی عفاف و حجاب پایگاه رسمی عفاف و حجاب
آرشیو لینک ها ارسال لینک
جستجو

جستجو گر پیشرفته سایت





پایگاه خبری تحلیلی زنان‌پرس ـ مجید ایرانشاهی: مقاله‌ی «حجاب در ترازوی اخلاق» به قلم دکتر سروش دباغ تدوین گشته است و در ابتدای آن انواع روابط میان دین و اخلاق تبیین شده است و در آن دلایلی به سود «نظریه حداقلی فرمان الهی» اقامه می‌شود. سپس چارچوبی نظری برای صورت‌بندی و رفع تعارض میان برخی احکام فقهی واحکام اخلاقی ارائه می‌شود. در ادامه مسئله حجاب و پوشش گردن و موی سر به بحث گذاشته شده است و با استشهاد به آراء برخی از فق‌ها و قرآن‌پژوهانی که بر این باورند که نپوشاندن موی سر و گردن حرمت شرعی ندارد، مسئله حجاب از منظر اخلاقی به بحث گذاشته شده است. با وام کردن نظریه «اخلاق وظایف در نظر اول» دیوید راس، استدلال می‌شود که نپوشاندن موی سر و گردن در روزگار کنونی قبح اخلاقی ندارد و مصداقی از کنش غیر عفیفانه نیست. در انتهای این مقاله تاکید شده است که بسنده کردن به حجاب عرفی مطابق با نظریه «حداقلی فرمان الهی» متضمن نادیده انگاشتن مراد شارع و خداوند نیست.

و در پایان بیان می‌دارد که چه دینداران معیشت‌اندیش که تنها در بند احکام فقهی حجاب‌اند و چه دینداران معرفت اندیش که به دلایل اخلاقی هم بها می‌دهند و در اندیشه برقراری توازن فقه و اخلاق و توزین احکام در ترازوی اخلاق‌اند، می‌توانند تصدیق کنند که نپوشاندن موی سر و گردن علی الاصول قبح اخلاقی ندارد.

 

۱. در صفحه ۸ این مقاله با تکیه بر سخنان مرحوم احمد قابل به بحث عدم پوشش سر و گردن برگان مسلمان اشاره شده است و با استناد به این موضوع و همچنین بیان این سوال که چه تفاوتی میان برده و غیر برده می‌باشد که پوشاندن سر و گردن بر آنان لازم نیست و بر بقیه لازم است؟

در این باره شهید مطهری در کتاب مساله حجاب اینگونه اشاره می‌کند: «به طور کلی بردگان اعم از زن یا مرد از نظر اسلام در بسیاری از احکام استثناهایی دارند».

هم‌چنین که در این باره تنها استثنا مربوط به بردگان نمی‌باشد. بر طبق آیات ۵۹، ۶۰ و ۵۱ سوره نور نیز زنانی که امید به ازدواج ندارند وکودکان نابالغ و بردگان و غلامان استثنا شده‌اند.

 

۲. محمد بن اسماعیل بن بزیع از امام رضا می‌پرسد: آیا زنان آزاده از خواجگان باید سر بپوشند؟ 

امام فرمودند: نه، خواجگان بر دخترم پدرم امام موسی بن جعفر وارد می‌شدند و روسری نداشتند. دوبار می‌پرسد: آیا آن خواجگان آزاد بودند یا نه؟ فرمودند: آزاد نبودند. مجددا پرسیدم اگر آزاد باشند باید سر‌ها را از ایشان پوشاند؟ فرمود: نه.

۳. در روایتی از علی (ع) نیز هست که می‌فرماید: نگاه به سر زنان اهل ذمه جایز است.

 

۴. زنان بیابان نشین: امام صادق می‌فرماید: نگاه کردن به سر زنان تهامه، بادیه‌نشینان، دهاتی‌های حومه و علج (غیر عرب‌های بیسواد که در حکم‌‌ همان بادیه‌نشین‌های عربند) مانعی ندارد، زیرا ایشان را هرگاه نهی کنند فایده ندارد.

هم‌چنین فتوای امام خمینی در این‌باره بدینگونه است: «رفت وآمد در بازارهایی که محل تردد اهل روستا و بادیه‌نشین‌هایی است که عادت ندارند حجاب خودرا کامل رعایت کنند، اگرچه انسان علم دارد به آن‌ها نگاه خواهد کرد، اشکال ندارد، همچنین معامله با آن‌ها نیز اشکالی ندارد».

 

ضمن این‌که در بحث ازدواج نیز استثنا وجود دارد و فرد می‌تواند بدون حجاب به طرف مقابل نگاه داشته باشد.

 

لذا اولا که بردگان در این‌باره تنها استثنا نیستند همچنین که اشاره شد در بسیاری موارد دیگر نیز بردگان و کنیزان استثنائاتی دارند.

 

ثانیا باید توجه داشت که جواز اظهار زینت در برابر بردگان و جواز نظر برای آنان، از نظر کمیت و کیفیت کاملاً محدود بوده و فرا‌تر از سر و گردن نیست و مقید به عدم چشم‌چرانی و انگیزه‌های شهوانی است.

 

ثالثا وجود استثنائات دلیل بر رد کلی حکمی نمی‌باشد و همانطور که اشاره شد این استثنائات بیش از بردگان است.

 

ـ در بخش دیگری از این مقاله نظر عبدالعلی بازرگان بیان می‌شود: «… آنچه در قرآن محوریت دارد، حفظ حریم در مناسبات و روابط میان زن و مرد و پوشاندن زینت‌هاست که لزوما شامل موی و سر و گردن نمی‌شود».

 

در این باره باید نوع زینت و میزان تحریک کنندگی آن مورد بررسی قرار گیرد که آیا موی سر جزو قسمت‌های زینت و زیبایی بدن می‌باشد یا خیر؟ از بدیهیات حفظ رعایت و حریم در روابط می‌باشد که البته برای آن ابزاری لازم است، پس در این‌جا نظرات متفاوت می‌باشد و تا آنجا که ظاهر امور و روایات و هم‌چنین واقعیات می‌نماید موی سر جزء زیبایی‌ها و زینت‌ها می‌باشد و پوشاندن آن برای زنان مسلمان ضرورت می‌باشد.

 

ـ در بخش دیگری از این مقاله این‌گونه اشاره شده است: «…. عموم علمای اخلاق گفته‌اند که اختیار و اراده از مقومات فعل اخلاقی است؛ لازمهٔ این سخن این است که فعل مجبورانه و غیر مختارانه ارزش اخلاقی ندارد؛ بلکه از آنجائی که متضمن نادیده انگاشتن حق انتخاب و کرامت انسانی است؛ فعلی غیر اخلاقی است.»

 

در این‌باره باید در نظر داشت که اولویت برای اخلاقیات جامعه است یا فرد؟ صرفا نمی‌توان به دلیل اجباری بودن یک فعل آن را غیر اخلاقی دانست ولو اجبار ظاهر آن موضوع باشد. برای بررسی این موضوع نیاز است که منفعات و مضرات یک موضوع و فعل اجباری بررسی گردد.

 

ـ در ادامه مقاله ذکر می‌گردد: «از این رو حکومت‌هایی که در پی برقراری ایمان اجباری در جامعه هستند، مرتکب خطای اخلاقی می‌شوند و در مقام عمل هم کامیاب نمی‌شوند. حاکمان باید صرفا در اندیشهٔ سیاست‌گذاری، گذاری در جهت بر آوردن نیازهای اولیه مردمان از قبیل امنیت، شغل، بهداشت، پوشاک… باشند و نیازهای ثانویه انسان‌ها از قبیل هنر، عشق، دین…. را به مردم و جامعه مدنی و حوزه عمومی بسپارند و در این حوزه‌ها دخل و تصرف و اعمال قدرت نکنند. از این رو، برقراری حجاب اجباری در جامعه غیر اخلاقی است و لذا فرونهادنی.»

 

پس با توجه این نوع نگاه بحث حجاب در حیطه ایمان اجباری قرار نمی‌گیرد بحث در حوزه منفعت فرد و اجتماع قرار دارد و اینکه دین در حوزه جامعه مدنی و حوزه عمومی قرار داده شده است باید در نظر داشت که حوزه عمومی در برخی موارد نیازمند دخالت دولت می‌باشد و لزوم برقراری مواردی نظیر امنیت دخالت دولت را می‌طلبد.

 

ـ در بخش دیگر دکتر سروش این‌گونه اشاره می‌نماید: 

 «بسنده کردن به حجاب عرفی، متضمن نقض وفاداری، آسیب نرساندن به دیگران، بهبود خود، عدالت، سپاسگزاری، مهربانی و جبران نیست؛ چرا که نه متضمن نقض کرامت انسانی و وفادری و مهربانی و عدالت است، نه آزار و اذیت دیگران را درپی دارد. در مقابل، انجام کنش‌هایی مثل شکنجه کردن انسان بیگناه، دروغگویی، تهمت زدن، غیبت کردن، آدم کشتن، پیمان‌شکنی… متضمن نقض یک یا بیش از یک وظیفه در نظر اول اخلاقی بنیادین‌اند و از اینرو در نظام اخلاقی راس، ناموجه‌اند و فرونهادنی. بنابر این، کسی که گردن و موی سر خود را نمی‌پوشاند، مرتکب فعل غیر اخلاقی نشده است.»

 

در اینجا یک بحث حجاب عرفی مطرح گشته است و نکته بعدی عدم آسیب رساندن به جامعه می‌باشد که باید دید آیا اگر فردی از حجاب و گردن استفاده ننماید تبعات آن چگونه است و آیا این موضوع به حجاب گردن و بر روی دیگر افراد چه تاثیری دارد، پاسخی قطعی ندارد. لذا نمی‌توان به صرف اینکه فرد به طور مستقیم بر روی دیگران ضرری وارد نمی‌نماید فعل او را حمل بر بی‌ضرر بودن کرد.

 

ـ نگارنده در بخش دیگری اینگونه اشاره دارد: «حدود و ثغور و مصادیق امر عفیفانه و غیر عفیفانه علی الاصول می‌تواند از دورانی به دورانی تغییر کند، کما اینکه تغییر کرده است. در ایران دوره قاجار، رفتار عفیفانه، در نظر کثیری احتمالا اقتضا می‌کرد زن، مرد نامحرمی را نبیند و مرد نامحرمی، او را نبیند؛ اما در دوران انقلاب کثیری از زنان مسلمان پا به پای مردان در تظاهرات خیابانی شرکت می‌کردند و خواستار برکناری شاه بودند و این رفتار ایشان غیرعفیفانه قلمداد نمی‌شد. در روزگار کنونی نیز، کثیری از دختران و زنان مسلمان، در ایران پس از انقلاب اسلامی، به دانشگاه می‌روند و یا در ادارات، وزارتخانه‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌ها حاضر می‌شوند و با همکاران خود صبح تا بعد از ظهر کار می‌کنند و این امر از سوی خانواده‌های ایشان و تخته بند زمان و مکان است و با احراز آن‌ها، می‌توان «عفت» جامعه، منافی عفت قلمداد نمی‌شود. پس مؤلفه‌ها و مصادیق حدود و ثغور امر عفیفانه را در هر زمانی مشخص کرد.

 

در روزگار کنونی، سخن گفتن و کار کردن با فرد نامحرم، علی الاصول مصداق امر غیر عفیفانه قلمداد نمی‌شود؛ لازمه این سخن این است که کنشی غیر اخلاقی نیست. بر همین سیاق و با مد نظر قرار دادن شهودهای اخلاقی انسان‌های عاقل منصف که در صدور احکام اخلاقی، به قدر طاقت بشری عاری ازیاد می‌کنند، می‌توان «ناظر آرمانی» اغراض و احساسات و عواطف بشری‌اند و فیلسوفان اخلاق از ایشان تحت عنوان استدلال کرد که رعایت حجاب عرفی بوسیله مردان و زنان بالغ که علاوه بر پوشش عرفی، شامل بهره گیری از گفتار و رفتار مناسب و متین و انسانی در تنظیم رابطه با جنس مخالف است، اخلاقا ضروری است و عدول از آن، مطابق با دستگاه است و فعلی است غیر عفیفانه، غیر بهبود خود و آسیب نرساندن به دیگران، وفاداری اخلاقی راس، متضمنِ نقض اخلاقی و ناموجه. پس رعایت کردن این حجاب عرفی، هم وظیفه اخلاقی زن بالغ است، هم وظیفه اخلاقی مرد بالغ؛ اما نپوشاندن گردن و موی سر بوسیله زنان بالغ، متضمن نقض وظیفه اخلاقی «عفت» نیست و غیر اخلاقی نمی‌باشد».

 

نکته‌ای که پیرامون بحث عفت نگارنده مطرح می‌نماید امری درست می‌باشد و در برخی موارد حدود عفت با توجه به رشد فرهنگی جامعه دچار تغییر می‌گردد اما این تغییرات ممکن است با خود تبعاتی را به همراه داشته باشد که عفیفانه نباشد.

 

در بحث بعدی رعایت برخوردهای متناسب نیز از وظایف مورد تاکید دینی و همچنین بدیهیات می‌باشد اما مجددا بحث بر این موضوع می‌باشد که آیا در این نوع تعامل‌ها برخی ابزار‌ها اثرگذار می‌باشد یا خیر؟ پوشاندن موی سر و گردن اگر مو و گردن را جزء زینت‌ها و زیبایی ندانیم حرف نگارنده تصدیق می‌گردد. ولی نکته اینجاست که این موضوع در واقعیت بدینسان نمی‌باشد. نکته بعدی در این بحث صرف عفت شخصی مطرح نمی‌باشد و این آن است که عفت عمومی قابلیت تاثیر پذیری را از این امر داراست.

 

ـ در بحث پایانی استاد سروش به این نکته اشاره می‌دارد که داشتن حجاب و پوشش گردن و موی سر لزومی بر رفتار غیر عفیفانه نمی‌باشد و همچنین داشتن آن نیز لزومی بر رفتار عفیفانه نمی‌باشد که البته این موضوع در موارد اخلاقی صحیح می‌باشد اما بحث بر این نکته است که حجاب به نوعی می‌تواند ابزاری در راستای کمک به رفتار عفیفانه می‌باشد ضمن اینکه عکس این موضوع نیز بیش از نقض آن گسترش دارد.

 

به هر ترتیب مباحثی پیرامون موضوعات نظیر عفاف نیاز به بررسی‌های می‌دانی نیز دارد تا بتواند در پیشبرد مباحث کمک نماید.


ادامه مطلب
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
پایگاه مراجع عظام تقلید


**************************************************************************


رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله)فرمودند: خداوند شما را از عريان شدن بازداشته است؛(بحار الانوار ج. 56) لذا از عريان شدن بپرهيزيد.( سنن الترمذي )

پيامبر روزي يكي از كارگران خود را ديد كه در فضاي باز غسل مي‌كند. به وي فرمود: نمي‌بينم از خدايت شرم كرده باشي! مزدت را بگير ما نيازي به تو نداريم.( المصنف )

رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله)فرمودند: خداوند شما را از عريان شدن بازداشته است؛(بحار الانوار ج. 56) لذا از عريان شدن بپرهيزيد.( سنن الترمذي )

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 311
کل نظرات کل نظرات : 160
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 160

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 80
باردید دیروز باردید دیروز : 106
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 328
بازدید ماه بازدید ماه : 885
بازدید سال بازدید سال : 15,599
بازدید کلی بازدید کلی : 730,625

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 52.91.185.49
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

امكانات سایت