close
تبلیغات در اینترنت
مقالات عفاف و حجاب

موضوعات سایت
ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان
دعاهای روزانه ی ماه مبارک رمضان دعاهای روزانه ی ماه مبارک رمضان
حجاب و ماه رمضان حجاب و ماه رمضان
شب های قدر شب های قدر
اخبار اخبار
اخبار حجاب اخبار حجاب
اخبار سایت اخبار سایت
حجاب حجاب
هرم عفاف از حیا تا حجاب هرم عفاف از حیا تا حجاب
یک واجب فراموش شده یک واجب فراموش شده
حجاب امری دینی یا طائفه ای حجاب امری دینی یا طائفه ای
رابطه عفاف و حجاب رابطه عفاف و حجاب
مفهوم،فلسفه و فواید حجاب مفهوم،فلسفه و فواید حجاب
تاریخچه حجاب تاریخچه حجاب
تاریخچه حجاب در اسلام تاریخچه حجاب در اسلام
تاریخچه حجاب در ادیان تاریخچه حجاب در ادیان
حجاب در نزد رومیان حجاب در نزد رومیان
پوشش زن در ادیان الهی پوشش زن در ادیان الهی
حجاب در آیینه ی تاریخ حجاب در آیینه ی تاریخ
پوشش زن در ایران پوشش زن در ایران
پوشش زن در ایران 2 پوشش زن در ایران 2
پوشش زن در ایران 3 پوشش زن در ایران 3
پوشش زن در ایران 4 پوشش زن در ایران 4
حجاب در قرآن حجاب در قرآن
اقسام حجاب در قرآن اقسام حجاب در قرآن
چارچوب اسلامی حجاب چارچوب اسلامی حجاب
زنان الگو از نظر آیات قرآن زنان الگو از نظر آیات قرآن
حداقل و حداکثر پوشش در قرآن حداقل و حداکثر پوشش در قرآن
حریم عفاف حریم عفاف
راهکار های قرآنی راهکار های قرآنی
حجاب در ادیان حجاب در ادیان
حجاب در آیین یهود حجاب در آیین یهود
حجاب در آیین مسیحیت حجاب در آیین مسیحیت
حجاب در آیین زرتشت حجاب در آیین زرتشت
حجاب در اندیشه معصومین حجاب در اندیشه معصومین
حجاب در سیره حضرت زهرا حجاب در سیره حضرت زهرا
حجاب در نزد حضرت فاطمه (س) حجاب در نزد حضرت فاطمه (س)
چهل حدیث درباره پوشش چهل حدیث درباره پوشش
حجاب از نظر امام صادق (علیه السلام) حجاب از نظر امام صادق (علیه السلام)
حجاب از نظر حضرت محمد(ص) حجاب از نظر حضرت محمد(ص)
حجاب از نظر على (ع ) حجاب از نظر على (ع )
حجاب در خانواده حجاب در خانواده
زن مسلمان و حجاب زن مسلمان و حجاب
نقش خانواده در توسعه فرهنگ حجاب نقش خانواده در توسعه فرهنگ حجاب
حدود پوشش نزد محارم حدود پوشش نزد محارم
نشاط در خانواده نشاط در خانواده
حجاب در جامعه حجاب در جامعه
آثار اجتماعی حجاب در جامعه آثار اجتماعی حجاب در جامعه
حجاب و امنیت اجتماعی حجاب و امنیت اجتماعی
حجاب و سلامت فردی و اجتماعی حجاب و سلامت فردی و اجتماعی
استفاده همگانی ممنوع استفاده همگانی ممنوع
بد حجابی در نگرش جامعه شناسی بد حجابی در نگرش جامعه شناسی
حجاب ضامن امنیت اجتماعی حجاب ضامن امنیت اجتماعی
عفاف جامعه در دست حجاب عفاف جامعه در دست حجاب
فواید حجاب در جامعه فواید حجاب در جامعه
نقش حجاب در ایمن سازی جامعه نقش حجاب در ایمن سازی جامعه
حجاب در آیین نظرات حجاب در آیین نظرات
نظر امام خمینی (ره) نظر امام خمینی (ره)
نظر روانشناسان نظر روانشناسان
بانوی مسلمان کووزبی بانوی مسلمان کووزبی
بانوی مسلمان استرالیایی بانوی مسلمان استرالیایی
بانوی مسلمان ژاپنی بانوی مسلمان ژاپنی
بانوی مسلمان روسی بانوی مسلمان روسی
بانوی مسلمان آلمانی بانوی مسلمان آلمانی
بانوی مسلمان امریکایی بانوی مسلمان امریکایی
گفتگو با جامعه شناس ترک گفتگو با جامعه شناس ترک
نظر امام خامنه ای نظر امام خامنه ای
نظر افراد دیگر(مستند) نظر افراد دیگر(مستند)
حجاب در وصیت شهیدان حجاب در وصیت شهیدان
کشف حجاب کشف حجاب
ماجرای کشف حجاب ماجرای کشف حجاب
زوایایی از پدیده کشف حجاب زوایایی از پدیده کشف حجاب
پیامدهای کشف حجاب پیامدهای کشف حجاب
کشف حجاب در کلام امام خمینی کشف حجاب در کلام امام خمینی
پرسش و پاسخ پرسش و پاسخ
آیا پوشیدن مانتو،شلوار و مقنعه برای زن بهتر نیست؟ آیا پوشیدن مانتو،شلوار و مقنعه برای زن بهتر نیست؟
آیا میدانید برهنگی از کجا آمد؟ آیا میدانید برهنگی از کجا آمد؟
حجاب و پاسخ به شبهات حجاب و پاسخ به شبهات
حد حجاب برای خانمها در قرآن و روایات حد حجاب برای خانمها در قرآن و روایات
آیا حجاب برتر یعنی چادر؟ آیا حجاب برتر یعنی چادر؟
یک سوال و جواب؟؟؟؟ یک سوال و جواب؟؟؟؟
حجاب را چگونه تعریف میکنید؟ حجاب را چگونه تعریف میکنید؟
خواهرم نماز نمی خواند و حجابش را رعایت نمیکند خواهرم نماز نمی خواند و حجابش را رعایت نمیکند
چرا خانمها باید حجاب داشته باشند؟ چرا خانمها باید حجاب داشته باشند؟
آیا برای اینکه حجاب کامل داشت حتما باید چادر سر کرد؟ آیا برای اینکه حجاب کامل داشت حتما باید چادر سر کرد؟
آیا در زمان امام علی حجاب آزاد بود؟ آیا در زمان امام علی حجاب آزاد بود؟
بر اساسی خانمها باید حجاب داشته باشند؟ بر اساسی خانمها باید حجاب داشته باشند؟
آیا مسئولیت حجاب زن با شوهرش است یا باید تابع او باشم؟ آیا مسئولیت حجاب زن با شوهرش است یا باید تابع او باشم؟
پرسش و پاسخ پرسش و پاسخ
آموزش عمومی آموزش عمومی
آموزش برش چادر سنتی آموزش برش چادر سنتی
برش و دوخت چادر ملی برش و دوخت چادر ملی
آموزش بستن شال آموزش بستن شال
طرز شستن چادر مشکی طرز شستن چادر مشکی
آموزش برش و دوخت چادر شالدار آموزش برش و دوخت چادر شالدار
آموزش بستن روسری آموزش بستن روسری
دوخت چادر مقنعه بنددار دوخت چادر مقنعه بنددار
احکام حجاب احکام حجاب
احکام حجاب احکام حجاب
روابط با نامحرم روابط با نامحرم
تحلیل جرم بد حجابی تحلیل جرم بد حجابی
حدود پوشش در فقه اسلام حدود پوشش در فقه اسلام
معیار های اسلامی پوشش زنان معیار های اسلامی پوشش زنان
حکم پوشیدن لباس های تنگ در مقابل محارم حکم پوشیدن لباس های تنگ در مقابل محارم
پیامک حجاب پیامک حجاب
پیامک حجاب پیامک حجاب
ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان
بخش اول بخش اول
بخش دوم بخش دوم
بخش سوم بخش سوم
گالری حجاب گالری حجاب
گالری تصویری گالری تصویری
گالری ویدیویی گالری ویدیویی
کتاب کتاب
معرفی کتاب معرفی کتاب
کتاب همراه کتاب همراه
کتاب کامپیوتری کتاب کامپیوتری
مقالات مقالات
مقالات عفاف و حجاب مقالات عفاف و حجاب
تبیین نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی تبیین نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی
زن،سبک زندگی دینی زن،سبک زندگی دینی
زن،مدیریت مصرف در خانه زن،مدیریت مصرف در خانه
زن،ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی زن،ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی
زن،حمایت از کالای داخلی زن،حمایت از کالای داخلی
زن،خودباوری و تولید ملی زن،خودباوری و تولید ملی
آرشيو مطالب

لینکستان
فروشگاه اینترنتی
حجاب فاطمی
فیلمدرس های طبقه بندی شده زبان
فروشگاه حجاب
صالحین شهدای کوهانی
فروشگاه اینترنتی ایران حجاب
سایت جملات زیبا و حکیمانه
وبسایت تخصصی و آموزشی حسابداری
اسرا عفاف
هیئت مکتب العباس(ع)
انجمن کتابخانه عارف
مفاتیح
دلپریزاد
طنین یاس
تبیان زنجان
دلـتادانلود
مذهبی-دینی
سلحشوران آریا
آنتی ماسون
سایت بیت الذاکرین
در جستجوی واقعیت
حسینیه اعظم زنجان
ورود بسیجی ها ممنوع
پایگاه خبری مهر زنجان
بسم الله الرحمن الرحیم
پایگاه خبری زنجان ارزشی
حجابم تاج بندگی من است
ஐمثبت هاي باحجابஐ
پایگاه فرهنگی عفاف و حجاب
گروه نرم افزاری یا مهدی (عج)
امید شیعیان خواهد امد غم مخور
پایگاه فناوری اطلاعات مضفریان
جاستین بیبر عروسک صهیونیسم
انجمن علمی دانشجویی مدریــک
کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان
سامانه جامع مشاوره و عفاف و حجاب
فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب حریم ریحان
بانک جامع اطلاعاتی مقالات طلاب حوزه علمیه صاحب الزمان اصفهان

پایگاه رسمی عفاف و حجاب پایگاه رسمی عفاف و حجاب پایگاه رسمی عفاف و حجاب
آرشیو لینک ها ارسال لینک
جستجو

جستجو گر پیشرفته سایت





 

حجاب از مسائل ضروری و غیرقابل انکار دین اسلام است که با عقاید و باورهای مسلمانان در ارتباط مي باشد، اما متاسفانه امروزه حجاب به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است. 


ادامه مطلب
نویسنده : مقدم


 

 مقدمه:

  نگاه اسلام به زن همراه با حرمت و کرامت است، اسلام در بدو پیدایش، زنان را از اسارت فرهنگ جاهلی نجات داد و قدر و منزلت و شخصیت انسانی از دست رفتة آنان را در فرهنگ جاهلی مرد سالار احیاء کرد. اگر چه در دوران مدرن نیز اندیشه های فمینیستی مدافع حقوق زنان تلاش زیادی جهت رفع تبعیض از این قشر کرده اند اما در این راه دچار افراط شده اند و به نحوی زن بودن زن و تفاوتهای طبیعی بین دو جنس را فراموش کرده اند و روابط سالم بین دو جنس و حتی زنان و دختران را زیر چتر زنان همجنس باز، از بین برده اند و بدین طریق بنیان نظام خانواده را متزلزل کرده اند. مطرح شدن چنین اندیشه هایی در جهان و بالطبع در جامعه ما به دلیل گسترش ارتباطات جهانی؛ ضرورت بررسی تجویز ارزشهای اخلاقی همچون حجاب و عفاف و کارکردهای آن را بیش از بیش هویدا کرده است. 

.

برای مطالعه ی کامل مقاله به ادامه ی مطلب مراجعه کنید***


ادامه مطلب


زن در مسير تاريخ

 

تاريخ، مطالب فراواني از زن و مسائل مربوط به او در سينه ي خود ثبت كرده است. مروري كوتاه بر صفحات تاريخ اين نكته را روشن مي كند كه بخش قابل توجهي از فرازهاي برجسته و جنجالي تاريخ بشر، بر محور آفرينش، شخصيت، انسانيت و مسئوليت زن شكل گرفته است.

به تعبير ديگر، وجود زن هميشه، بحث انگيز بوده است به طوري كه اقوام و ملت ها، هر كدام متناسب با ايمان و اعتقادشان رفتار ويژه اي با اين موجود داشته اند كه اين نوع برخوردها، نمايان گر ميزان اعتقاد و اعتماد آنان به شخصيت و منزلت زن مي باشد.

ديدگاه ها درباره ي زن و جايگاه او در نظام انساني آن اندازه متفاوت است كه جمع بندي آنها كاري بس دشوار است.

يكي زن را موجودي سر تا پا ظلمت و شرارت مي داند و ديگري او را لمعه اي از نور و معنويت.

گروهي معتقدند زن براي خدمت به مرد آفريده شده و دسته ديگر گفته اند مرد بايد در خدمت زن باشد. جمعي بر اين اعتقاد بودند كه او مايه ي ننگ است و بايد وي را از حوزه ي زندگي خانوادگي حذف كرد كه اين تفكر مربوط به دوران جاهليت است؛ همان مردمي كه زن را «حشرات الارض» لقب مي دادند و كشتن و از ميان برداشتن او را افتخار مي پنداشتند.

روزي براي اين كه از خانه به داخل كوچه نيايد پايش را مي شكستند و به او عنوان پاشكسته مي دادند و زماني هم براي اثبات پاداشتن نه تنها كوچه و خيابان و محله و شهر را در نورديد بلكه ميدان دار عرصه هاي نمايش و نمايش گاه ها و ستاره ي درخشان فيلم ها و سينماها شد.

زماني او را در لباسي محكم و نفوذناپذير پيچيده مادام العمر در پستوي خانه ها زنداني مي شد و هنگامي هم اين لباس ها را با تيغ تجدد دريد و حصارها را با تيشه ي تمدن بريد و با بدني برهنه و عريان در مجامع عمومي ظاهر شد به تخريب ديوار خانه و خانواده اكتفا نكرده، ديوار عفت و حياء را نيز خراب كرد.

گاهي وجودش مايه ي شرمساري محسوب مي شد و هنگامي هم حضورش موجب لطافت و كاستن از سختي ها.

در ميراث ادبي و فرهنگي ما نيز كم و بيش همين نظرها وجود دارد: گروهي راه افراطي را پيموده اند و جمعي راه تفريط را. عده اي از موضع روشن فكري و دفاع از زن به همه ي آداب و اخلاق و سنن و اعتقادات پشت پا زده اند و گروهي همه ي استعدادهاي خدايي و توانايي هاي بشري را در مسلخ تحجر سر بريده اند.

يكي معتقد است كه زن بهترين نعمت دنياست و جهان بي زن چيزي جز «بيت الحزن» نيست و مي گويد:

جهان را نعمتي بهتر ز زن نيست

ز زن مطبوع تر گل در چمن نيست...

نباشد عيش مردي را كه زن نيست

جهان بي زن كم از بيت الحزن نيست

ديگري زن را گرگي در لباس چوپانان مي داند و مي گويد:

زن و اژدها هر دو در خاك به

جهان پاك از اين هر دو ناپاك به

ولي شاعره اي ديگر مي گويد:

اگر فلاطن و سقراط بوده اند بزرگ

بزرگ بوده پرستار خردي ايشان

بيان اين نمونه هاي متناقض و متنافر از يك ديگر، خود دليلي است بر اين كه زن در مسير تاريخ زندگي، فرازها و نشيب هاي فراواني را پيمود و در شرايط مختلف زماني و مكاني، موقعيت متفاوتي داشته است و همين موضوع نيز موجب گشته تا ديدگاه هاي متفاوتي، درباره ي او به وجود آيد.

اينك براي دستيابي به ديدي منصفانه و نظري عادلانه، به سراغ مكتب و انديشه اي بايد برويم كه زن و شخصيت او را با معيارهاي حقيقت و عدالت تفسير كرده باشد.


ادامه مطلب


غیر از هسته‌ی بسیار کوچکی در درون حکومت که اجرای قهرآمیز شریعت را به ابزاری برای کسب قدرت و ثروت تبدیل کرده و هسته‌ی بسیار کوچکی از روحانیت که بقا و قدرت نهادهای دینی را در زیر پا له کردن فردیت و کرامت آدمی می‌بیند، حجاب اجباری برای اقشار مختلف جامعه‌ی امروز ایران به یک پدیده‌ی غیر اخلاقی، غیر عملی و غیر عقلانی تبدیل شده است. حتی سایت‌های شبه‌دولتی سنت‌گرا مثل الف در مطالبی عملی بودن و اخلاقی بودن حجاب اجباری را مورد پرسش قرار داده‌اند. سخن آنها از منظر درون‌دینی آن است که حجاب اجباری مرز میان با حجاب مومن و غیر مومن را بر هم ریخته است (موضوعی که نویسندگان سکولار سه یا دو دهه‌ی قبل متذکر شده بودند).

کافی است به درون خانواده‌های ایرانی پا بگذارید: باورمند به حجاب و غیر باورمند به آن، با حجاب و بی‌حجاب، نمازخوان و بی‌دین، شراب‌خوار و شرکت‌کننده در نماز جمعه در کنار هم بر سر یک سفره می‌نشینند و دیگر از خصومت‌های سال‌های اولیه‌ی دهه‌ی شصت در خانواده‌ها خبری نیست. یک دختر یا بانو ممکن است آرایش کند و دختر یا بانوی دیگری آرایش نداشته باشد، یکی ممکن است تاپ بپوشد و دیگری مقنعه‌اش را سفت ببندد تا تار مویش دیده نشود، یکی به برنامه‌های ماهواره نگاه می‌کند و دیگری به تلویزیون دولتی، یکی آهنگ‌های معین و گوگوش و ویگن را گوش می‌کند و دیگری نوحه و روضه‌خوانی و برخی هر دو. همه با صلح در چارچوب خانواده زندگی می‌کنند و در گردهمایی‌های خانوادگی شرکت دارند.

شاید حدود سه دهه باشد که دیگر نشنیده‌ایم اعضای فامیل بر سر باورها و سبک زندگی خود به جان هم افتاده باشند. حتی بسیجی‌ که در خیابان به توهین به “بدحجاب‌ها” اقدام می‌کند یا قاضی و دادستانی که علیه زن محجبه حکمی را صادر یا اجرا می‌کند اگر زن برادر یا خاله‌ی همسرش در خانه کاملا بی‌حجاب باشد، زبان در کام می‌کشد و واقعیت آنها را قبول می‌کند. آنها به تدریج یاد گرفته‌اند که محدوده‌ی “شغل” و روابط خانوادگی را از هم تفکیک کنند. آنها ممکن است در مجالسی که مشروب نوشیده می‌شود حضور پیدا نکنند اما فهمیده‌اند که همه‌ی انسان‌های متفاوت با خود را نمی‌توان حذف کرد. هم‌چنین با غلبه پیدا کردن فرهنگ غیر رسمی بر فرهنگ رسمی نمی‌خواهند با تحریم فضاهایی که مطابق میل‌شان نیست خود را منزوی کنند.

بنابراین مسأله‌ی اختیاری بودن حجاب در سطح روابط درونی خانواده‌های بزرگ‌تر حل شده است. اما در دو سطح، حجاب اجباری اعمال می‌شود: توسط پدر/برادر بر دختر/خواهر و توسط شوهر بر همسر در خانواده‌های هسته‌ای مذهبی و سنتی، و توسط حکومت بر همه‌ی شهروندان. البته در دهه‌های شصت که مذهبی بودن در برخی اقشار احترام داشت برخی زنان بی‌اعتقاد به حجاب، برای احترام گذاردن به افراد مکتبی در چاوی چشمان آنها حجاب می‌داشتند اما در یک دهه‌ی اخیر این پدیده در حال زوال بوده است.

چه می‌توان کرد تا این دو نوع حجاب اجباری را از میان برداشت؟


ادامه مطلب


 

در این مقاله سعی شده که هدف و فلسفه ی حجاب و همچنین شبهاتی که در مورد آن مطرح است با مدد گرفتناز نظریات شهید مطهری پاسخ دهیم.(حجاب محرومیت و محدودیت است یا موصونیت؟)

 

فلسفه پوشش بانوان
خداوند متعال درباره علت ضرورت پوشش اسلامي مي‏فرمايد: (ذلكَ أدني أنْ يُعرَفنَ فلا يُوذَينَ.) (احزاب: 59) برخي اين آيه را چنين معنا كرده‏اند:


ادامه مطلب


پایگاه خبری تحلیلی زنان‌پرس ـ مجید ایرانشاهی: مقاله‌ی «حجاب در ترازوی اخلاق» به قلم دکتر سروش دباغ تدوین گشته است و در ابتدای آن انواع روابط میان دین و اخلاق تبیین شده است و در آن دلایلی به سود «نظریه حداقلی فرمان الهی» اقامه می‌شود. سپس چارچوبی نظری برای صورت‌بندی و رفع تعارض میان برخی احکام فقهی واحکام اخلاقی ارائه می‌شود. در ادامه مسئله حجاب و پوشش گردن و موی سر به بحث گذاشته شده است و با استشهاد به آراء برخی از فق‌ها و قرآن‌پژوهانی که بر این باورند که نپوشاندن موی سر و گردن حرمت شرعی ندارد، مسئله حجاب از منظر اخلاقی به بحث گذاشته شده است. با وام کردن نظریه «اخلاق وظایف در نظر اول» دیوید راس، استدلال می‌شود که نپوشاندن موی سر و گردن در روزگار کنونی قبح اخلاقی ندارد و مصداقی از کنش غیر عفیفانه نیست. در انتهای این مقاله تاکید شده است که بسنده کردن به حجاب عرفی مطابق با نظریه «حداقلی فرمان الهی» متضمن نادیده انگاشتن مراد شارع و خداوند نیست.

و در پایان بیان می‌دارد که چه دینداران معیشت‌اندیش که تنها در بند احکام فقهی حجاب‌اند و چه دینداران معرفت اندیش که به دلایل اخلاقی هم بها می‌دهند و در اندیشه برقراری توازن فقه و اخلاق و توزین احکام در ترازوی اخلاق‌اند، می‌توانند تصدیق کنند که نپوشاندن موی سر و گردن علی الاصول قبح اخلاقی ندارد.

 

۱. در صفحه ۸ این مقاله با تکیه بر سخنان مرحوم احمد قابل به بحث عدم پوشش سر و گردن برگان مسلمان اشاره شده است و با استناد به این موضوع و همچنین بیان این سوال که چه تفاوتی میان برده و غیر برده می‌باشد که پوشاندن سر و گردن بر آنان لازم نیست و بر بقیه لازم است؟

در این باره شهید مطهری در کتاب مساله حجاب اینگونه اشاره می‌کند: «به طور کلی بردگان اعم از زن یا مرد از نظر اسلام در بسیاری از احکام استثناهایی دارند».

هم‌چنین که در این باره تنها استثنا مربوط به بردگان نمی‌باشد. بر طبق آیات ۵۹، ۶۰ و ۵۱ سوره نور نیز زنانی که امید به ازدواج ندارند وکودکان نابالغ و بردگان و غلامان استثنا شده‌اند.

 

۲. محمد بن اسماعیل بن بزیع از امام رضا می‌پرسد: آیا زنان آزاده از خواجگان باید سر بپوشند؟ 

امام فرمودند: نه، خواجگان بر دخترم پدرم امام موسی بن جعفر وارد می‌شدند و روسری نداشتند. دوبار می‌پرسد: آیا آن خواجگان آزاد بودند یا نه؟ فرمودند: آزاد نبودند. مجددا پرسیدم اگر آزاد باشند باید سر‌ها را از ایشان پوشاند؟ فرمود: نه.

۳. در روایتی از علی (ع) نیز هست که می‌فرماید: نگاه به سر زنان اهل ذمه جایز است.

 

۴. زنان بیابان نشین: امام صادق می‌فرماید: نگاه کردن به سر زنان تهامه، بادیه‌نشینان، دهاتی‌های حومه و علج (غیر عرب‌های بیسواد که در حکم‌‌ همان بادیه‌نشین‌های عربند) مانعی ندارد، زیرا ایشان را هرگاه نهی کنند فایده ندارد.


ادامه مطلب


سخنرانی استاد پناهیان در شب ششم محرم در دانشگاه امام صادق (ع)
به بی‌حجاب‌ها چه باید گفت؟
اگر کاربرد داشتن نگاه فطری به دین را بدانیم، می‌بینیم در مقابل تفکر غرب چه سلاح پر کاربردی است؛ یکی از سلاح‌ها و شیوه‌های همیشگی کفار در مقابل دینداران تمسخر بوده است.
و ادامه ........

ادامه مطلب
نویسنده : مقدم


 قیام خونین كربلاء كه ماهیّتش امر به معروف ونهى از هر منكر بود بنیان فساد را لرزاند. آرى سالار شهیدان براى حفظ ارزشهاى متعالى دین بپا خاست و به شهادت رسید. ولى رسالت عاشورا همچنان در قافله اسیران كربلا پى گیرى شد، با قافله اسیران غم همراه مى شویم تا از لابلاى كلمات آن عزیزان پیام عاشورا را با گوش جان بشنویم . 
یزید فاجعه كربلاء را با تبلیغات فراوان پیروزى خواند و مردم را براى تماشاى پیروزیهایش دعوت كرد، اینك قافله اسراء نزدیك شهر دمشق رسیده است ، ام كلثوم نزد شمر آمد و فرمود: ما را از راهى ببر كه تماشاچیانِ كمترى جمع شده اند و سرهاى مطهّر شهیدانمان را از بین محمل و كجاوه هاى ما جدا كن و آنها را در جلو قافله حركت بده تا توجّه مردم به دیدن آنها جلب گردد و صورت دختران پیامبر از نگاه نامحرمان محفوظ بماند. 
 

ادامه مطلب
نویسنده : مقدم


جمله معروف از حضرت زین العابدین (ع ) است هنگامیکه دشمنان اهل بیت پس از شهادت امام حسین(ع)به حریم رسول الله(ص)حمله کردندوحجاب از آنان برداشتند(خدا لعنتشان کند): اى کاش مادر مرا نمى زائید، وقتى بود که چشمش به همسر جوانش افتاد که فرزندش ‍ حضرت باقرالعلوم (ع ) را که دو ساله بود در بغل داشت و چادر او آنقدر کوچک بود که اگر مى خواست خود را بپوشاند، آفتاب صورت فرزند را مى سوزاند و اگر مى خواست فرزند را زیر چادر برد،نمى توانست خود را کامل بپوشاند، این بود که حجت خدا و مظهر غیرت پروردگار آهى کشید و فرمود: ایکاش مادر مرا نمى زائید و این روز را نمى دیدم . خواهرم بیا از کربلا آن دانشگاه بزرگ جهان ، درس حجاب و عفت و حیا بگیر، بیا از کربلا فقط درس گریه نگیریم بلکه آنچه سیدالشهداء (ع ) در آن دانشگاه بزرگ ، تدریس ‍ فرموده نیز بیاموزیم.


ادامه مطلب


خ‍دا زی‍ب‍اس‍ت‌: ن‍گ‍اه‍ی‌ ن‍و ب‍ه‌ ک‍ت‍اب‌ "م‍س‍ئ‍ل‍ه‌ ح‍ج‍اب‌" ن‍وش‍ت‍ه‌ م‍ت‍ف‍ک‍ر ش‍ه‍ی‍د، م‍رت‍ض‍ی‌ م‍طه‍ری‌/ ن‍اص‍ر ن‍ادری‌ .

سرشناسه
ن‍ادری‌، ن‍اص‍ر، ۱۳۴۶-


‏مشخصات نشر
ت‍ه‍ران‌: م‍وج‌ ادب‌‏‫، ۱۳۸۱.‬


‏عنوان و نام پديدآور
خ‍دا زی‍ب‍اس‍ت‌: ن‍گ‍اه‍ی‌ ن‍و ب‍ه‌ ک‍ت‍اب‌ "م‍س‍ئ‍ل‍ه‌ ح‍ج‍اب‌" ن‍وش‍ت‍ه‌ م‍ت‍ف‍ک‍ر ش‍ه‍ی‍د، م‍رت‍ض‍ی‌ م‍طه‍ری‌/ ن‍اص‍ر ن‍ادری‌ .


‏مشخصات ظاهری
‏‫۴۰ ص‌.‬


ادامه مطلب


 امام خمينى، و گستره آزادى زن‏

جلد 1 

مسإله ( (آزادى زنان)) بسان بسيارى از مفاهيم اجتماعى و سياسى جديد چندپهلو و لغزنده است، چرا كه مى توان آن را بر بستر فرهنگ و انديشه هاى گوناگون ارايه و نتايج متفاوت از آن برگرفت. به تعبير ديگر، آزادى زنان مانند اصل آزادى از منظرهاى گوناگون بدان نگريسته مى شود و صف بنديهاى ويژه اى را ايجاد مى كند. ممكن است آزادى زن در معناى اباحى گرى و ابتذال به كار گرفته شود. چنانچه ممكن است آن را به معنى رهايى از قيد و بند سنتهاى قومى و مردسالارانه به كار گرفت، يعنى زن انسانى مستقل است كه مى تواند خود انتخاب گر باشد.

 


ادامه مطلب


بررسي مفاد فقهي و حقوقي جرم بي حجابي
 

چكيده

بي حجابي در قانون مجازات اسلامي به عنوان جرم مطرح گشته و براي آن مجازات در نظر گرفته شده است. هم چنين در بعضي قوانين و مقررات به اين مسئله اشاره شده، ولي در هيچ قانوني، مسئله به طور مشخص و شفاف بيان نشده است. به استناد مواد قانوني كه درباره وظيفه قاضي هنگام ابهام، اجمال، سكوت و تناقض قوانين وجود دارد، با مراجعه به منابع معتبر اسلامي، از جمله قرآن، حديث و نظريه ها و فتاواي فقيهان، به حدود، كيفيت و مصداق هاي حجاب مي پردازيم. حجاب اسلامي بايد داراي دو ويژگي باشد: حدود شرعي پوشش كه شامل پوشش تمامي بدن به جز صورت و دستان است، در آن رعايت شده باشد. به جز آن، با خودنمايي و جلب نظر نامحرم همراه نباشد. از طرف ديگر، با تعريف حجاب به طور كامل، به اين نتيجه مي رسيم كه حجاب، مفهومي تشكيكي نيست و واژه «بدحجابي» غلط است. رابطه حجاب شرعي با بي حجابي نيز رابطه متناقضي است و مفهوم سومي وجود ندارد. سپس با بيان محدوده اجراي حكم، به طور مختصر، موانع اجراي حكم بررسي مي شود.


ادامه مطلب


اسلام و روابط دختر وپسر

چکیده:

ارتباط دختر و پسر، از جمله ارتباط های میان فردی است که به حسب شرایط خاص ضرورت پیدا می کند. در جهت تأیید نحوة این نوع دوستی ها و اصول و شرایط حاکم بر آن، باید از رهگذر قواعد کلی ارتباط های انسانی این نوع روابط را جویا شد. زیرا روابط انسانی و شرایط و اشکال آن، ابداع عقلائی دارد و شارع مقدس به خصوص در مورد ارتباط با جنس مخالف، اقدام تأسیسی ننموده است. این نوشتار، در ابتدا این ارتباط را مطابق آن چه عقلا به آن عمل می کنند، تعریف نموده و آداب، شرایط و مؤلفه های آن را بیان می کند. سپس در راستای دستیابی به دیدگاه امضائی شارع، اصول، آداب، شرایط و مؤلفه های روابط دوستی با جنس مخالف را بیان می نماید. بر این اساس، اثبات می شود که ارتباط بین دختر و پسر، از طریق عقد موقت که مبتنی بر یکسری شرایط است، امکان پذیر می شود که شامل رعایت حیات فردی و عفت جمعی، بکارگیری معروف در ابراز دوستی، انحصاری بودن ارتباط و تعیین محدودة ارتباط است. سپس به آداب اخلاقی که با جنس مخالف باید رعایت گردد، اشاره شده که عبارتند از: انتخاب آگاهانه، دوستی هدف دار، دوستی خیرخواهانه و احترام گذاردن به یکدیگر و سرانجام مراحل طرح عملیاتی دوستی با جنس مخالف ارائه می شود.

ادامه مطلب


فرهنگ عفاف و حجاب؛ راه کار نهادینه سازی، گسترش و حفظ باورهای دینی
چکیده

نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یکی از ضرورت های باورهای دینی مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است. نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این باور انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق تر، ضروری و اساسی است. پیش از برنامه ریزی صحیح باید عناصر مفهومی چون فرد انسانی، خانواده و جامعه را در زمینه فعالیت علمی و فرهنگی به خوبی شناخته و جایگاه هر یک را بررسی کرد عناصری. سپس در سه مرحله نهادینه سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (ترویج) و حفظ و پاس داری از باورهای ترویج شده (تحفیظ)، با استفاده از ابزار و شیوه های کاملاً مدرن و مؤثر به فعالیت پرداخت.

ادامه مطلب


در مورد برخورد با موضوع بدحجابي، نكات فراواني قابل تأمل است گروهي برخورد فيزيكي را نهي كرده و بر كار فرهنگي تأكيد مي كنند و گروهي ديگر تأكيد بر هنجارشكني و خط شكني داشته و برخورد را ضروري مي دانند و بر تركيبي از برخورد فيزيكي و كار فرهنگي معتقد مي باشند. 
اجازه بدهيد نگاهي ريشه اي به رابطه فعل و ذهن انسان ها داشته باشيم و بعد از آنجا بيانديشيم كه برخورد با انحرافات اجتماعي و ازجمله بي حجابي بايد چگونه باشد. در ابتدا معترف بر اين مطلب مي باشيم كه اين نوشتار به صورت بسيار مختصر و تنها به جنبه اي از اين موضوع وسيع پرداخته است. اينك با هم مطلب را از نظر مي گذرانيم.


ادامه مطلب
نویسنده : مقدم


ادبیات و فرهنگ گهربار اسلامی - ایرانی از معانی و مفاهیم اسلامی و اخلاقی بی شماری سرشار است . یکی از این معانی ناب و ارزشی ، مسئله «عفاف» است . ارباب معرفت و دانایی ، گستره عفاف را گسترده دانسته اند و میان آن و عبارات دیگری چون «حیا» و «ورع» قرابت آشکاری قایل شده اند . در نگاهی گذرا ، عفاف را در باور و اندیشه رفتار و کردار ، گفتار ، و . . . ساری و جاری می توان یافت . حال ، در لا به لای متون کهن به جستجوی این معانی بهامند می پردازیم .

برچسببر چسب ها : از لابه لای متون ,
ادامه مطلب
نویسنده : مقدم


حیا

یکی از خصلت های آدمی که خداوند زمینه های آن را در نهاد تمامی انسان ها قرار داده است، حیا می باشد که هر فردی می تواند با کوشش و مجاهدت به آن دست یابد. این خصلت آثار ارزشمندی در عرصه های گوناگون اجتماعی دارد. استحکام روابط جمعی و خانوادگی، بهره گیری شایسته از نیروهای کارآمد
حیا چیست؟

یکی از خصلت های آدمی که خداوند زمینه های آن را در نهاد تمامی انسان ها قرار داده است، حیا می باشد که هر فردی می تواند با کوشش و مجاهدت به آن دست یابد. این خصلت آثار ارزشمندی در عرصه های گوناگون اجتماعی دارد. استحکام روابط جمعی و خانوادگی، بهره گیری شایسته از نیروهای کارآمد بر پایه احکامی چون رعایت حجاب و عفاف، اصلاح روابط صحیح زن و مرد و کنترل نگاههای حرام، جویبارهایی هستند که از کوهسار حیا سرچشمه می گیرند. انسانی که به این خُلق نیکو و صفت شایسته دست یافته، کلید بسیاری از خوبی ها را به خویشتن اختصاص داده است. حضرت علی(ع) فرمود: «الحیاء مفتاح کل خیر.»(1)


برچسببر چسب ها : حیا ,چیست ,مقاله ,عفاف ,حجاب ,
ادامه مطلب


چه رابطه اي ميان خون شهيد و حجاب وجود دارد

خواهرم! دشمن از سياهي چادر تو مي ترسد تا سرخي خون من 
چرا شهدا اين قدر بر حجاب و پوشش بانوان تاكيد و سفارش كرده اند. اصلا چه رابطه اي ميان خون شهيد و حجاب وجود دارد. چرا آنان كه براي دفاع از آب و خاكشان، از جان پاكشان گذشته اند اين قدر توصيه به حجاب دارند و حتي حجاب را از خون خود كوبنده تر مي دانند. .......................


ادامه مطلب


از نظر ديني، روح بر بدن و باطن بر ظاهر اولويت دارد؛ از همين رو، تربيت ديني نيز معطوف به روح و باطن انسانها است .

ارزيابى عقلانيت اسلامى از طريق ارزيابى حجاب قانونى 

محسوس ترين نوع ارزيابي يك عقلانيت، اثبات كارآمدي عملي آن است، البته براي ارزيابي نظري يك عقلانيت، معمولاً يك يا چند متغير محدود و قابل مقايسه را با فرض ثابت بودن ديگر شرايط مورد بررسي قرار مي دهند. اگر با فرض ثابت و طبيعي بودن ساير شرايط، بجز متغير «حجاب اسلامي»، بخواهيم عقلانيت اسلامي را در يك قلمرو مشخص مثل دانشگاه ارزيابي كنيم، بايد نسبت به دو رويكرد قانوني بودن و قانوني نبودن حجاب اسلامي در دانشگاه اتخاذ موضع كنيم. اين نوشتار در صدد است تا ضمن بررسي ادله موافقين و مخالفين قانوني بودن حجاب اسلامي در دانشگاه به ارزيابي كارآمدي عقلانيت اسلامي از قِبَل يكي از آموزه هاي آن بپردازد. 
تئوريهاي مخالفان حجاب قانوني 


ادامه مطلب


چرا تبلیغات بعضی از شرکت ها و تولید کنندگان، در کشور اسلامی ایران، بی حجاب است؟منظورم این است که چرا ما برای سود بیشتر، کالاهایمان را با تصاویر زنان بی حجاب خارجی تبلیغات می کنیم؟ (البته بگذریم که در این وسط بعضیها، از زنان بی حجاب ایرانی هم استفاده تبلیغاتی می کنند)


بله شاید بگویید که آنها مسلمان نیستند که بخواهند حجاب کنند؛ ویا این تبلیغات در خاج از کشور است.
ولی سوال من اینجاست که مگر تولید کننده داخلی مسلمان نیست؟ مگر آن شرکت، نماینده یک کشور اسلامی در کشور های دیگر نیست؟
حتی اگر تولید کننده و شرکت ایرانی مسلمان هم نباشد، مگر تابع قوانین جمهوری اسلامی نیست؟
وسوالی هم از مجریان قانون، که چرا بر طبق قانون اساسی با این عمل مجرمانه برخورد نمی شود؟ مگر این نوع تبلیغات، دارای عنوان مجرمانه، بر طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیست؟
(1)هشداری به شرکت ها و تولید کنندگانی که اینگونه تبلیغات می کنند:بر طبق قرآن کریم (2) این جور تبلیغات، که با تصاویر زنان بی حجاب خارجی، که در بعضی موارد بسیار دور از اخلاق و شأن اسلامی است، صورت می گیرد، نوعی ترویج فساد و فحشا می باشد، که خود  یک عمل حرام است.
و آن تولید کننده محترم به وسیله یک عمل حرام، کالاهایش را به فروش می رساند و پول و سرمایه حلال خود را مخلوط به حرام می کند.
یادمان نرود که منشاء بسیار از فساد و فحشا در جامعه، تزریق شدن مال حرام در زندگیها می باشد.

effat.ir:منبع

============
(1)- تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی تشکیل دهنده جرم عدم رعایت حجاب شرعی است . به موجب این ماده " هرکس علناً در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از 10 روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتیکه مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار می نماید ، فقط به حبس از 10 روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد".

(2)- إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ((همانا كسانى كه دوست مى‏دارند كه زشتكارى در میان آنان كه ایمان آورده‏اند فاش و آشكار شود، آنها را در این جهان و آن جهان عذابى است دردناك و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید. )) نور /19


ادامه مطلب


از خیابانی رد می‌شدم، دیدم یک خانم و آقای جوان، هم‌سن و سال خودم با ظاهری به شدت مذهبی، ایستاده‌اند و کنار آنها پلیس ایستاده است. کمی دقت کردم، دیدم پلیس انگار با یک مجرم برخورد می‌کند. خیلی صحنه زننده‌ای بود که پلیس به آدمی با این چنین ظاهری اینطور برخورد کند. نزدیک‌تر رفتم دیدم پلیس از خانم می‌پرسد: "چندوقت است عقد کرده‌اید؟" و پسر را آن طرف‌تر نگه داشته‌اند که مثلا جدا جدا از آنها سوال کنند و ببینند واقعا نامزد هستند یا نه. به سمت آقاپسر رفتم، پرسیدم:"چی شده؟". گفت:"توی پارک نشسته بودیم، آمدند ما را بلند کردند و پرسیدند نسبت‌تان با هم چیست؟، الان هم به صورت خیلی بدی به صورت زن من زل زده و دارد از او بازجویی می‌کند."
آقاپسر خیلی آدم خجالتی و مظلومی بود. نزذیک مأمور پلیس شدم. "آقا معلوم هست چه می‌کند؟ ظاهر ملاک اصلی شما نباید باشد، ولی حد اقل کمی رعایت کنید. ضمن اینکه نیروی انتظامی، پلیس خانم هم دارد."
جواب داد:"نیم ساعت پیش یک دختر را با ۵۰ گرم کوکائین گرفتیم."
-"به کجای این خواهر می‌خورد که کوکائین داشته باشد؟"
- "به هرحال باید ما را توجیه کنند."
- "توجیه نمیکنند، قانع میکنند که آنها را ول کنید."

همزمانی که با چشمانش به صورت دخترخانم زل زده بود، به او گفت:"دم خروس را باور کنم، یا قسم حضرت عباس را، یا دروغ گفتن هایتان را یا حجابت را ! "

بعد مأمور دیگری از آن طرف اشاره داد که ولشان کن بروند. با منت زیاد و کلی تیکه و متلک از آنها جدا شدند. تا جدا شدند یک دفعه دختر خانم زد زیر گریه. از آقاپسر پرسیدم:"چی شده؟" دختر خانم گفت:"سوالهایی از من می‌پرسید که همه غرور و عفت و حیایم را لگدمال کرد."

...

وقتی خداحافظی کردم، ۲۰ متر جلوتر، یک خانم با یک آقا نشسته بودند، دست خانم حلقه زده دور گردن آقا، روسری هم روی سرش نبود. هیچکس هم به او نگفت بالای چشمت ابروست. و من گریه آن خانم در ذهنم تداعی شد.

نمی‌دانم این آقای مأمور نیروی انتظامی، چگونه می‌تواند این حق الناسی را که برگردنش است، صاف کند.


پ.ن:

۱. قصد تخریب تضعیف نیروی انتظامی را ندارم! و می‌دانم کلیت نیروی محترم انتظامی خوب است و اینها اشتباهات فردی اشخاص است!

۲. جناب رییس قوه قضاییه (دامت برکاته) تشریف آوردند دانشگاه شریف در جمع دانشجویان، من و بعضی از دوستان نیز از صبح در اردوی اتحادیه انجمن مستقل حضور داشتیم. در یک گوشه‌ای موتورم پارک بود. یک پدر آمرزیده‌ای آمد و قفل موتورم را شکست ! به بهانه اینکه امنیت جناب رییس قوه به خطر نیفتد !!!



منبع:http://mohannad-h.blogfa.com


ادامه مطلب


 در سوره نور آیه 31 می فرماید: 
" به زنان مومن بگو .... ، دامان خویش را حفظ کنند و ...زینتهای خویش را آشکار نسازند، و باید روسری های خویش را بر سینه های خویش فرو بیندازند، و زینت و آرایش خویش را آشکار نسازند.... "

بی حجاب، زنان، دختران، تقدیم به بی حجاب


ادامه مطلب
پایگاه مراجع عظام تقلید


**************************************************************************


رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله)فرمودند: خداوند شما را از عريان شدن بازداشته است؛(بحار الانوار ج. 56) لذا از عريان شدن بپرهيزيد.( سنن الترمذي )

پيامبر روزي يكي از كارگران خود را ديد كه در فضاي باز غسل مي‌كند. به وي فرمود: نمي‌بينم از خدايت شرم كرده باشي! مزدت را بگير ما نيازي به تو نداريم.( المصنف )

رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله)فرمودند: خداوند شما را از عريان شدن بازداشته است؛(بحار الانوار ج. 56) لذا از عريان شدن بپرهيزيد.( سنن الترمذي )

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 311
کل نظرات کل نظرات : 160
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 160

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 58
باردید دیروز باردید دیروز : 112
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 1
بازدید هفته بازدید هفته : 416
بازدید ماه بازدید ماه : 1,820
بازدید سال بازدید سال : 1,820
بازدید کلی بازدید کلی : 722,128

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.82.57.154
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

امكانات سایت